×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

ارایه خدمات ویژه به نقایص مینایی کودکان اردبیلی

🔸به گزارش چشمه لر محمد جعفرزاده، معاون بهداشتی دانشگاه با اشاره به بیماری MIH یا نقایص مینایی مولر- ثنایا بعنوان اپیدمی خاموش سلامت دهان و دندان در کودکان گفت: اکثر والدین از عوارض این ضایعه و زود از دست دادن دندانها بعلت نقایص مینایی، مطلع نیستند.

وی اظهارداشت: نظام ثبت و مراقبت از نقایص مولر – ثنایا در استان اردبیل توسط دندانپزشکان شاغل در مراکز جامع سلامت بطور فعال در مدارس ابتدایی استان  شروع شده و تا اخر آبان‌ماه ادامه دارد.

جعفرزاده تصریح کرد: عدم تشخیص زودرس این دندانها، منجر به پوسیدگی سریع دندانهای مبتلا در سالهای اولیه رویش و در نتیجه زود از دست دادن آنها می‌شود.

وی افزود: نقایص مینایی مولر – ثنایا بیشتر دندانهای پیشین دایمی و اولین آسیای بزرگ دایمی را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

معاون بهداشتی دانشگاه اظهارداشت: علت اصلی چنین ضایغاتی شناخته شده نیست ولی روشهای درمانی موثری برای آنها وجود دارد.

وی با اشاره به ارائه خدمات ویژه به این کودکان گفت: خدمات ویژه این کودکان در مراکز خدمات جامع سلامت حوزه معاونت بهداشتی دانشگاه و همچنین در مرکز ثبت و مراقبت از  MIH در دانشکده دندانپزشکی اردبیل برای کودکان روستایی و شهرهای زیر بیست هزار نفر بطور رایگان ارائه می‌شود.

جعفرزاده عنوان کرد: نظام ثبت و مراقبت از MIH با همکاری معاونت بهداشتی دانشگاه، دانشکده دندانپزشکی و اداره کل آموزش و پرورش استان اردبیل برای اولین بار در سطح کشور و بطور سازماندهی شده در سطح مدارس استان برای دانش آموزان سال اول و دوم ابتدایی در جریان است.

رئیس مرکز بهداشت استان بیان داشت: پویش استانی MIH در سطح استان با تراکت ” آیا من دندان گچی دارم” برای آگاه سازی جامعه و اطلاع رسانی موثر در جریان است.

وی افزود: در هفته اول شروع برنامه در دو شبکه بهداشت و درمان استان شامل شهرستانهای نمین و کوثر، کلیه کودکان مبتلا براساس میزان برآورد اولیه شناسایی شده و فرآیند درمانی آنها کلید خورده است.

انتهای پیام

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

محدودیت زمانی فراتر رفت. لطفا یک بار دیگر کد امنیتی را کامل کنید.