×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

مسجد اگر بسته بود هیات امنایش را عوض کنید

به گزارش چشمه لر ؛آیت الله سید حسن عاملی در خطبه‌های این هفته نماز جمعه شهر اردبیل که در محل مصلای این شهر برگزار شد، با اشاره به ابعاد توافق اخیر ایران و عربستان اظهار کرد: مصالحه ایران و عربستان از ابعاد مختلف برای هر دو کشور و برای منطقه مفید است در این خصوص شایسته است به نکاتی توجه شود اول اینکه این توافق در حالی اتفاق افتاد که ایران در حال اقتدار است و از موضع ضعف نیست والا این توافق درست نمی‌شد.

وی خاطرنشان کرد: نکته دوم اینکه اروپا و آمریکا تصمیم گرفته بودند با تقسیم کار و اعلان تحریم‌های متناوب توسط کشورهای اروپایی، آمریکا و کانادا حلقه محاصره را تنگ‌تر و التهاب جامعه ایران را بیشتر کنند که هر هفته یک کشور اعلان تحریم اشخاص و مؤسسات می‌کرد تا شاید تکانه‌های اقتصادی بیشتر بر اقتصاد ایران وارد شود.

امام جمعه اردبیل اضافه کرد: درست به همین علت آمریکا مذاکره با واسطه با ایران به منظور آزادی زندانیان را پنهان می‌کرد اما با این توافق تلاش آنها ناکام و زحمت آنها هدر رفت در این بین این سخن عربستان که بعد از عملیاتی شدن توافق، در ایران سرمایه‌گذاری خواهد کرد برای غربی‌ها کابوس بود و از آن صدای شکسته شدن تحریم‌ها می‌آید و در واقع دهن کجی مهمی برای سردمدار تحریم یعنی آمریکا بود.

عاملی افزود: سوم اینکه غربی‌ها نهایت تلاش را برای انزوای ایران انجام داده بودند از این توافق معلوم شد که انزوایی در کار نیست و توهم کامل است؛ چهارم بانی نهایی این توافق چین است و این کشور توانست دو کشور مهم خاورمیانه را پای میز مذاکره بیاورد و تمام اختلافات آنها را حل و رابطه آنها را عادی کند این برگ برنده بزرگ برای چین و نشان از نفوذ مقتدر این کشور در میان کشورهای مهم خاورمیانه است.

آمریکا و اسرائیل به دنبال توافق ایران و عربستان خوار شدند

امام جمعه اردبیل با اشاره به اینکه این توفیق چین ضربه سنگین به آمریکا و جایگاه بایدن مخصوصاً در انتخابات آتی آمریکاست، اضافه کرد: به همین دلیل آمریکا برای اینکه از کاروان عقب نماند اعلان کرد مذاکره ایران و عربستان را ما در عراق و عمان تنظیم کرده بودیم و ما سه سال در این باب مشغول طراحی بودیم یعنی مقدمه این توافق توسط ما انجام شده است و علت اینکه نتیجه به دست چین افتاد نوع ارتباط ما با ایران بود.

عاملی گفت: با اینکه عربستان اعلام کرد با اطلاع آمریکا به چین رفته و توافق را امضا کرده است اما همه می‌دانند که این اقدام عربستان دهن کجی به آمریکا و فاصله گرفتن از آمریکاست بنابراین ناله اسرائیل به خاطر این توافق به عیّوق می‌رسد و این طلیعه بلوک بندی جدید است.

وی ادامه داد: توجه شود که فقط هم پیمانان آمریکا به چین تمایل پیدا نکرده‌اند بلکه جمهوری‌های شوروی سابق نیز که به طور سنتی در بلوک روسیه قرار دارند همه متمایل به چین شده و تا حال به جنگ اکراین صحه نگذاشته‌اند و در این اواخر حجیم‌ترین مراوده اقتصادی با چین را داشته اند.

نماینده مردم اردبیل در مجلس خبرگان رهبری افزود: یکی از بندهای توافق بین ایران و عربستان این است که هیچکدام نباید مصدر صدور تنش و آشوب به کشور دیگر باشد اگر به این بند عمل شود قطعاً اینترنشنال بساط خود را جمع خواهد کرد و شاید به همین دلیل این کانال اخیراً مقر خود را از لندن به آمریکا انتقال داد.

آمریکا می‌داند با تحریم ایران نمی‌تواند ایران را وادار به تسلیم کند

عاملی گفت: آمریکا با اینکه از این توافق به ظاهر شادمانی می‌کند و می‌گوید مشکل عربستان از طرف یمن حل می‌شود اما علائمی وجود دارد که نشان می‌دهد آمریکا درصدد خوش رقصی به عربستان است تا خود را مدافع عربستان نشان دهد و بیش از این زمینه‌های نزدیکی عربستان به شرق را فراهم نکند آمریکا در این خصوص به دروغ پناه برده و خطرهای موهوم از طرف ایران نسبت به عربستان را مطرح می‌کند.

وی با تشریح دروغ‌های آمریکا در روزهای بعد از توافق ایران با عربستان تصریح کرد: آمریکا که می بیند قافیه را باخته به دروغ پناه برد و بعد از توافق فوراً اعلام کرد در چند ماه گذشته چند کشتی سلاح ایرانی را که حامل موشک‌های بالستیک کوتاه‌برد به مقصد یمن بود رصد کرده و قرار بود همه اینها در زمان نزدیک علیه عربستان به کار گرفته شود آمریکا در عین حال از ایران هراسی نیز بهترین استفاده را می‌کند و لذا بعد از توافق فوراً اعلام کرد.

امام جمعه اردبیل اظهار کرد: ایران قوی‌ترین مجموعه موشکی و متنوع‌ترین و پیشرفته‌ترین مجموعه پهپادها را در خاورمیانه داراست از حیث اورانیوم غنی شده نیز به نقطه بسیار حساسی رسیده است به آمریکا باید گفت این نتیجه تحریم شماست همچنان که شکل گیری حزب الله در نتیجه حمله شما به لبنان است و شکل گیری انصارالله یمن نیز نتیجه حمله شما به یمن می‌باشد و این درس بزرگی برای شماست که زمان خفه کردن ملت‌ها با فشار، تحریم و حمله گذشته است.

صدای شکستن استخوان تحریم به دنبال توافق ایران با عربستان را می‌شنویم

عاملی خاطرنشان کرد: اگر آمریکا از اینکه چین نقش خطیری در خاورمیانه با ایجاد توافق بین عربستان و ایران ایفا کرد ناراحت است می‌تواند با بازگشت به برجام و رفع تحریم‌ها بالاتر از نقش چین در خاورمیانه ایفا کند راه باز است هر که دارد عزم راه، راه باز است اما یک شرط دارد و آن اینکه آمریکا تحت تأثیر دروغ‌های نتانیاهو و منافقین قرار نگیرد ما به آنها می‌گوئیم بازگشت از نصف راه شکست پیروزی است.

امام جمعه اردبیل در بخش‌های دیگر خطبه‌ها به تحلیل تحولات داخلی اسرائیل پرداخت و گفت: این روزها اسرائیل در اوج گرفتاری داخلی قرار گرفته و به حد انفجار رسیده است دولت نتانیاهو از چند طرف در فشار شکننده است اول اینکه مورد هجمه یهودی‌های داخل اسرائیل است و هر روز تظاهرات علیه نتانیاهو برگزار می‌شود و پلیس اسرائیل از برخورد با آنها استنکاف می‌کند به حدی که رژیم نامشروع اسرائیل مجبور شد رئیس پلیس را عوض کند.

عاملی ادامه داد: اسرائیل از طرف فلسطینی‌ها در نهایت هجمه و گرفتاری است و نسلی بسیار حماسی از زیر آوار نسل کشی‌های اسرائیل سر برآورده است سوم اینکه کابینه تندرو مخصوصاً وزیر امنیت اسرائیل یعنی بن غفیر حمام خون به راه انداخته و روزی نیست که در غزه یا جنین یا نابلس فلسطینی‌های مظلوم شهید نشود.

وی ادامه داد: بعید نیست که این رژیم ناپاک برای برگرداندن افکار و انذار از جنایات خود در سطح منطقه شرارتی برپا کند البته نسبت به ایران نمی‌تواند تکانی بخورد اما این روزها به طور مدام از حمله به ایران صحبت می‌کند ما حسابی به ادعای این رژیم باز نمی‌کنیم اما منابع رسمی اسرائیل جمله‌ای گفتند که برای ما بسیار سنگین‌تر از حمله اسرائیل است منابع رسمی اسرائیل در روزهای گذشته اعلام کردند که در صورت حمله به تأسیسات هسته‌ای ایران، جمهوری آذربایجان با هدف کمک به اسرائیل یک باند هوایی در اختیار این رژیم قرار خواهد داد و همچنین منابع رسمی اسرائیل اعلام کردند اسرائیل با موافقت دولت آذربایجان شعبه‌ای از موساد را در خاک آذربایجان برای نظارت و رصد آنچه در ایران می‌گذرد ایجاد کرده و کل ایران فعلاً در رصد موساد است.

امام جمعه اردبیل بیان کرد: هرچند سفیر آذربایجان در اسرائیل فوراً اعلام کرد که اینها دروغ است اما واقعاً اگر دروغ است پس چرا سفیر اسرائیل در باکو را به وزارت خارجه احضار نمی‌کنید؟ که چرا خطرناک‌ترین دروغ را برای به هم ریختن امنیت آذربایجان به زبان آورده است؟

عاملی افزود: به اعتقاد ما منابع رسمی هیچ وقت بدون هماهنگی سخنی به زبان نمی‌آورند آن هم سخنی بسیار حساس و خطرناک که به امنیت ایران، آذربایجان و منطقه مربوط است و ما از سر گلایه به دولت آذربایجان می‌گوئیم ایران که آن همه در حساس‌ترین مراحل جنگ به شما کمک حیاتی و سرنوشت ساز کرد مزدش این نبود و صد البته حساب ملت آذربایجان که ملتی بسیار فهیم، بصیر و غیور است جداست یعنی تا زمانی که ملت آذربایجان و شیعه اهل بیت در آذربایجان وجود دارد آذربایجان هیچ وقت سکوی حمله به ایران نمی‌شود.

خطیب جمعه اردبیل اضافه کرد: ما فکر همه چیز را کرده بودیم حتی فکر اینکه هر روز از تلویزیون رسمی آذربایجان به ایران فحش گفته شود اما فکر این را نکرده بودیم که اسرائیل با افتخار بگوید در حمله به ایران از خاک آذربایجان استفاده خواهیم کرد.

ادارات از بیت المال سفره افطاری باز نکنند

عاملی با تبریک به اهالی استان و ملت بزرگ ایران و ملت آذربایجان به مناسبت فرا رسیدن عید باستانی نوروز گفت: خداوند بارها در قرآن به رستاخیز بهار استدلال کرده و آن را نمونه‌ای برای امکان معاد ذکر کرده است.

وی ادامه داد: به همین دلیل لحظه شروع بهار از آیه‌های بزرگ خداوندی است و لحظه شروع بهار شایستگی تمام برای استجابت دعا و تحولات بزرگ دارد و اتفاقاً در بعضی از روایات آمده که حادثه‌های بزرگ تاریخ بشری در نوروز اتفاق افتاده است ما باید به جنبه آیویت بهار و نقطه شروع رستاخیر طبیعت توجه جدی داشته باشیم.

امام جمعه اردبیل گفت: توجه جدی به این است که در آن هر لحظه دعا و توبه داشته باشیم با توجه به اینکه تحویل سال در حوالی یک بامداد خواهد بود ما مراسم دعا و نیایش را در نماز صبح یک فروردین ۱۴۰۲ برگزار می‌کنیم آقایان و خانم‌ها سال جدید خودشان را با دعای دسته جمعی شروع کنند که “یدالله مع الجماعه ” منتظر قدوم شهروندان در مسجد میرزا علی اکبر مرحوم هستیم.

رئیس شورای فرهنگ عمومی استان در خاتمه با تاکید بر حسن رفتار با گردشگرانی که در ایام عید به استان وارد می‌شوند، اظهار کرد: اهالی استان مخصوصاً کسبه و هتل داران توجه کنند که در روزهای آتی سیل جمعیت گردشگر به استان ما سرازیر خواهد شد استدعاء داریم آبروی استان را حفظ کنند از منافع شخصی غیر متعارف غمض عین نمایند و فرهنگ فاخر استان را به نمایش بگذارند.

عاملی خاطرنشان کرد: استان اردبیل استان گردشگری است باید کل استان آموزش میزبانی از گردشگران را داشته باشد در دو روز تعطیلی خرداد سال گذشته از پلیس سوال کردم چقدر جمعیت گردشگر وارد استان شد آمار رسمی دادند که بیش از ۴۰۰ هزار خودرو وارد استان اردبیل شد.

اوقاف در باز نگه داشتن مساجد و بقاع حساس باشد

امام جمعه اردبیل گفت: در کل بعدازظهر ایام عید مساجد باید برای اقامه نماز و استفاده از سرویس بهداشتی باید باز باشد.

عاملی تصریح کرد: اداره اوقاف در این خصوص مسئولیت مستقیم دارد مخصوصاً اگر مساجد کنار بقعه شیخ صفی و سایر مواریث فرهنگی بسته باشد اداره اوقاف هیچ عذری نخواهد داشت و باید در آن صورت سریعاً هیأت امنا را عوض کند.

انتهای پیام

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

محدودیت زمانی فراتر رفت. لطفا یک بار دیگر کد امنیتی را کامل کنید.