×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

فرهنگ آت جوبا گتسین

به گزارش چشمه لر ؛فرماندار گفت: وظیفه دهیار هست خودش باید مدیریت کند، بخشدار اهمیتی به موضوع نداد و واکنشی نشان نداد. محیط زیست شاکی قضیه شد و شکایت کرد؛ ، دهیار  محکوم به پرداخت جریمه به حساب خزانه کرد؛ پول به حساب دولت واریز شد، پرونده بسته شد. ولی مشکل پسماند همچنان حل نشده باقی ماند!

به بهانه انتشار عکس ۱ در صفحات مجازی سری به کنزق زدیم:
پیر مردی که در ورودی روستا نشسته بود تا پلاک قرمز خودرو را دید ابروهایش را بالا انداخت رفت و در را هم محکم پشت سرش بست‌. بی شک از قیمت گذاری مضهک دولت برای محصولاتش شاکی بود!

شورای ده میزان اختصاص بودجه و هزینه های دهیاری و فاکتور خرید و… رو نشانمان داد، مثل بقیه کسب و کار ها دخل و خرج دهیاری هم قمر در عقرب بود.

رفتیم سراغ یک فعال محیط زیستی، او گفت: برای ریشه یابی این مشکل باید برگردیم سرعین. ما را برد میدان گاومیش گلی، از ماشین پیداه شد و گفت از اینحا به طرف مسیر سلامت سه تا کانال حاصل از پساب آبدرمانی ها و آب جوب ها به سمت زمین های کشاورزی کنزق سرازیر می شود. به تعداد رستوران ها و هتل و.. دقت کنید و تعداد باکس های زباله را هم بشمارید. بعد ادامه داد اینجا هنوز فرهنگ”آت جوبا گتسین”حاکم است. بعد دست مارا گرفت و سری به زمین های کشاورزی

دوباره به روستا برگشتیم این بار نشانمان داد که فقط ۳۰ درصد معابر جوب بندی و آسفالت شده اند؛ گفت مقایسه ای بین وضعیت بهداشتی معابر آسفالت شده و معابر خاکی بکنید.حق با او بود هیچ نیازی به تذکر و اخطار و توضیحی نبود، مردم خودشان معابر تمیز را پاکیزه نگه داشته بودند.

راهی بافت قدیمی و تاریخی کنزق شدیم، در گوشه کنار بافت تاریخی زباله های تلنبار شده دیده می شد. او گفت:اقتصاد ۸۰ درصد اهالی وابسته به کشاورزی و دامپروری است، در این حالت میزان تولید پسماند چندین برابر یک خانواده شهری است، گذاشتن چند باکس زباله کوچک برای جمع کردن پسماند روستا، بیشتر شبیه شوخی می ماند تا واقعیت! مردم چاره ای ندارند جز اینکه پسماند مازاد خود را حمل و در گوشه و کناری رها کنند(حق با او بود من خود نیز همین کار را کرده بودم).

وقتی عکس اول را دید چهره اش بر افروخت و به کارگران مشغول کار روی غارهای باستانی اشاره کرد و گفت: میراث فرهنگی به ما قول داده بود که کنزق را به شهرت جهانی برساند ولی گمان نمی کردم که روزی اینگونه مشهور شویم.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

محدودیت زمانی فراتر رفت. لطفا یک بار دیگر کد امنیتی را کامل کنید.