×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

ساماندهی بالیخلی‌چای  توسط قرارگاه خاتم‌الانبیا (ع) تفاهم نامه یک هزار میلیاردی

به گزارش چشمه لر؛محمود صفری در جمع خبرنگاران ، از امضای تفاهم‌نامه یک هزار میلیارد تومانی برای عمران شهری با قرارگاه خاتم‌الانبیا (ع) خبر داد و گفت: این تفاهم‌نامه با هدف به‌سازی و ساماندهی رودخانه بالیخلی‌چای اردبیل منعقد شده است.

وی با بیان اینکه ساماندهی رودخانه بالیخلی‌چای، مطالبه چندین ساله مردم است گفت: با توجه به رویکرد جدید استان به سمت صنعت گردشگری، این رودخانه مهم که شاهرگ حیاتی اردبیل نیز محسوب می‌شود نیازمند توجه ویژه است.

صفری اظهار امیدواری کرد با ورود قرارگاه خاتم‌الانبیا (ع) به طرح‌های عمران شهری اردبیل، پروژه‌ها با دقت و سرعت بالایی به سرانجام رسیده و چهره اردبیل متحول و نشاط اجتماعی در بحث عمران و آبادی به دارالارشاد بازگردد.

 

بالیقلوچای اردبیل یا بالخلو یا بالیخلی در تلفظ محلی، از معدود رودخانه‌هایی است که از داخل شهر عبور می‌کند. دلیل نامگذاری آن به دلیل وجود ماهی‌های فراوان است که در این رودخانه یافت می‌شوند. این رودخانه یکی از جاذبه‌های طبیعی و گردشگری اردبیل است.

این رود از چشمه‌سارها و برف‌های دامنه جنوبی کوه سبلان و دامنه‌های شمال‌غربی رشته کوه‌های بزغوش سرچشمه می‌گیرد، از شهر اردبیل می‌گذرد و به رودخانه قره‌سو می‌ریزد.

معروفترین پل‌ها بر روی رودخانه پل یعقوبیه یا پنج چشمه و پل هفت چشمه واقع شده که در زبان محلی ججین، داشکسن و یدی گوزلی و قرمزی کورپی از اسم‌های این پل هستند. پلی که ستارخان سردار ملی بعد از فرار از زندان نارین قلعه اردبیل به یارانش محلق شد تا راهی نجف شوند و فتوای مشروطه را از مجتهدان بگیرند. پل هفت چشمه از یادگارهای دوره صفوی است.

حوزه آبریز رودخانه ۱۶۰۰ کیلومتر مربع است و در محل پل الماس میزان آبدهی آن ۱۱۶ میلیون متر مکعب است. در مخروط افکنه رودخانه بالیقلی چای، روستاهای پر جمعیت و آبادی استقرار یافته‌اند. کشاورزی بیشترین مناطق روستایی اردبیل بر اثر جریان آب این رودخانه رونق دارد. طول این رودخانه ۷۵ کیلومتر است که ۵۰ کیلومتر آن در کوهستان و ۲۵ کیلومتر دیگر در جلگه جریان دارد.

بالیقلو چای مردادماه ۱۴۰۲ بر اثر خشکسالی‌های متوالی کاملا خشک شده است.

انتهای پیام

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

محدودیت زمانی فراتر رفت. لطفا یک بار دیگر کد امنیتی را کامل کنید.