×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

روابط عمومی خالق آینده سازمان

به گزارش چشمه لر ؛داریوش سفیدی-کارشناس ارشد و مشاور علوم ارتباطات اجتماعی در یادداشتی نوشت: برای شناخت جایگاه روابط عمومی درسازمان لازم است نگاهی گذرا به تعریف روابط عمومی داشته باشیم .روابط عمومی براساس تعاریف مختلف وگاه متفاوتی که از سوی کارشناسان اهل فن شده است برداشتن رابطه خوب بادیگران تاکید دارد که لازمه آن اطلاع از افکار عمومی، سنجش وارزیابی آن می باشد تا بتواند یک نوعی تعامل را بین سازمان ومخاطبان بوجود آورد. روابط عمومی مجموعه ای از عملیات ارتباطی آگاهانه مبتنی بر برنامه وتحقیق است که بااستفاده از شیوه های علمی وهنری به دنبال ارتباط بامردم واطلاع یابی از نظرهای آنان، تجزیه وتحلیلی گرایش های مخاطبان وافکار عمومی به منظور گفتگو با آنان برای رسیدن به تفاهم با کاربرد روش ها وابزارها ی ارتباطی، نوشتاری، گفتاری، دیداری وشنیداری می باشد.

از میان تعاریف مختلف درخصوص روابط عمومی؛ تعریف «گرونیک» از اساتید برجسته روابط عمومی شاید یکی از تعریف های دقیق باشد که می گوید: «روابط عمومی مدیریت ارتباط میان یک سازمان وهمگان هایی است که با آن سروکاردارد». بااندکی تامل درتعریف فوق وباتوجه به کارکردهایی که روابط عمومی دریک سازمان برایش درنظرگرفته شده است درمی یابیم که بایستی روابط عمومی دارای ویژگی هایی باشد که از جمله: هنر خوب شنیدن را دارابوده، خوب بیاندیشد، خوب ببیند و خوب عمل کند تا بتواند در ایجاد ارتباط دوسویه بین سازمان ومخاطبان نقش پلی ارتباطی داشته باشد. روابط عمومی درسازمان یک ارتباط دوسویه دارد ومیان سازمان ازطرف ومخاطب از سویی دیگر قرار گرفته واز وظایف مهم آن تامین رضایت مخاطبان وبالابردن بهره وری سازمان می باشد. کارکرد روابط عمومی نفوذ متقابل است، دومقوله ای که روابط عمومی دردرون وبرون سازمان درجستجوی تحقق آن است.

روابط عمومی در خلق دنیای تفاهم، مشارکت، احترام، محبت وسلامت، صداقت، عشق ودوستی و بقاو دوام این روابط به خلق ونشر اطلاعات پویا و خلاق نیازمند است وبا تاثیر پذیری وتاثیرگذاری بر افکار عمومی با ابزارها ی کارآمد پژوهشی، تحلیلی خالق آینده سازمان می باشد.

روابط عمومی سیستمی است که تلاش می کند تعامل برنده- برنده را درمیان سیستم ها برقرار، حفظ وگسترش دهدکه درآن هم منافع سازمان به حد کافی تامین شده وهم منافع مخاطبین رعایت می گردد.

روابط عمومی هم بدنبال تاثیرگذاری بر افکار عمومی است وهم تاثیر پذیری از آن را وظیفه خود می داند .اخلاق، گفتگو وتفاهم از اصول مهم درروابط عمومی می باشند و باتوجه به این اصول بر اعتماد واطمینان دوسویه بین سازمان ومخاطب افزوده وبازدهی وبهره وری سازمان بالارفته وبه هم فهمی وتفاهم خواهند رسید.رسیدن به نقطه تفاهم نقشی اساسی در پیشرفت وبهره وری سازمان دارد. یکی از نظریه های مهم در بحث روابط عمومی ومدیریت «نظریه میانجی»یا وساطت(mediaiontheory) می باشد. دراین نظریه روابط عمومی به عنوان واسطه بین مردم وسازمان عمل کرده نقش پل ارتباطی را بین این دوبازی می کند براین اساس نقش روابط عمومی در سازمان میانجیگری بین مدیریت سازمان ومخاطبین می باشد. روابط عمومی به مفهومی ساختن بستری ایمن برای ارتباط با جامعه می باشد.

مدیران اندیشمند امروزی همیشه این تدبیر را دارند که روابط عمومی سازمان پیشاپیش همه واحدها درجامعه حرکت کند واین به معنای ایمن سازی راه به منظور گسترش نفوذ درجامعه می باشد.کارگزاران روابط عمومی همیشه درلبه سازمان عمل می کنند و رابط میان سازمان وگروهها وافراد بیرونی می باشند.

آنان می توانند یک پا درون سازمان ویک پا بیرون سازمان داشته باشند وایفای این نقش مرزی محتاج میزان معینی از استقلال وخود مختاری است که با نزدیک شدن روابط عمومی به راس سازمان حاصل خواهد شد.

بنابراین روابط عمومی برای ایفای نقش ارتباطی درسازمان بایستی درجایگاهی مناسبی که بلافاصله بعد از مدیریت عالی سازمان است قرارگیرد.

انتهای پیام

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

محدودیت زمانی فراتر رفت. لطفا یک بار دیگر کد امنیتی را کامل کنید.