×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

بروکراسی ها مانع توسعه و رونق تولید برق رایگان / بومی ترین نیروگاه شمالغرب کشور چراغ اردبیلی ها را روشن کرده است

خبرنگار محمد مددی/استفاده از انرژی‌های پاک در سراسر جهان به طور روز افزونی در حال رشد است و ایران هم با فاصله زیاد به فکر استفاده از انرژی‌های پاک مثل انرژی خورشیدی افتاده‌است.

وزارت نیرو نیز برای اینکه از قافله عقب نماند «احداث نیروگاه‌های خورشیدی » را ارائه داده است تا گام مهمی در این زمینه بردارد.

1760178

انرژی پاک واژه ای شیک و باکلاسی است اگر بخت با شما یار باشد و ایده شما راحمایت کنند  عمری که نون تره خوردید را یک شبه تبدیل به نون کره می کنید .

اردیبهشت ماه امسال نخستین نیروگاه خورشیدی شمالغرب کشور با ظرفیت تولید میانگین روزانه ۵ مگا وات ساعت برق  در اردبیل به بهره برداری رسید.

این نیروگاه در زمینی به مساحت سه هکتار با اعتبار ۱۰۰ میلیارد ریال توسط شرکت بخش خصوصی الکا ساخته شده است.

نیروگاهی تمامی تجهیزات آن بومی است و اعتماد سرمایه گذار نسل اول انقلاب  به دهه شصت هایی که از آنها با عناوین نسل سوخته یاد می شود چراغ خانه ۶۵۰ خانوار با انرژی پاک روشن کرده است.

بروکراسی ها مانع توسعه و تولید

 

مسعود موسی زاده در باره چگونگی احداث این نیروگاه به خبرنگار سبلان ما گفت: کار اجرایی این نیروگاه خورشیدی از سال ۹۶ با هزاران مشکلات اداری و بروکراسی ها استارت زدیم و بلاخره اسفند ۹۷ شروع به تولید برق کردیم.

وی افزود: در مورد تامین زیرساخت ها متاسفانه با امروز و فردا کردن برخی مسئولان کارها به کندی پیش می رود اما امیدواریم در فازهای بعدی قطار پیشرفت به ریل بیافتد و حداقل نیازهای ما برای توسعه این نیروگاه از جمله آب شرب و تسهیلات تامین شود.

وی تصریح کرد: این پروژه با سرمایه گذاری  ۱۰ میلیارد تومانی در زمینی به مساحت ۳ هکتار احداث شده است که مشکلات اقتصادی و نوسانات ارز در شروع راه، ناهمواری هایی به همراه داشت که خوشبختانه توانستیم به فرجام برسانیم.

این سرمایه گذار ادامه داد: در این نیروگاه سه هزار و ۲۳۰ عدد پنل خورشیدی نصب شده که ۹۰ درصد آن تولید ملی و طراحی و اجرای پروژه ۱۰۰ درصد بومی است.

ایران می تواند ۱۰۰ درصد برق مورد نیاز خود را از انرژی ها پاک تامین کند

 

منصور رحیم زاده مدیر عامل نیروگاه الکا گفت: کل برق کشور و یا چندین برابر مصرف مان  را از انرژی های پاک تامین کنیم ؛بدترین نقاط ایران از لحاظ آب هوایی برای راه اندازی نیروگاه های خورشیدی بهتر از کشورهای اروپایی ظرفیت تولید انرژی های پاک را دارند.

وی افزود: کشور ایران پتانسیل بالایی در تولید انرژی پاک دارد بطوری که می توان از زباله ،باد و جز و مد دریا و… برای تولید برق رایگان استفاده کرد.

نیروگاه الکا ۱۰۰ درصد بومی است/ اردبیل پتانسیل بالایی در تولید انرژی پاک دارد

 

سیامک خانزاده عضو هیئت مدیره شرکت الکا گفت: نیروگاه الکا اولین نیروگاه خورشیدی شمالغرب کشور با ظرفیت تولید روزانه ۵ الی ۶ مگا وات برق است.

وی افزود: وجود نسیم ملایم در این استان باعث افزایش راندمان تولید می شود و نسبت به بقیه استانهایی که از اردبیل هوایی گرمتر دارند این نسیم خنک باعث افزایش تولید برق نیروگاه  الکا می شود.

وی تاکید کرد: تولید انرژی از پنل های خورشیدی تنها در هوای بدون ابر انجام نمی شود زیرا این پنل براساس جمع اوری طیف های نوری حتی در هوایی مه آلود نیز به تولید برق می پردازند.

خرید تضمینی برق بمدت ۲۰ سال

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق استان اردبیل گفت: صیانت از محیط زیست و تولید انرژی‌های پاک مورد حمایت بوده و از چنین طرح‌های پیشنهادی که با مشارکت بخش خصوصی راه اندازی شود حمایت قاطعانه و مناسبی انجام خواهد شد.
وی افزود: شرکت توزیع نیروی برق خرید تضمینی برق تولیدی به مدت ۲۰ سال را تعهد کرده تا خریداری برق این مجموعه به هر اندازه که باشد انجام می شود.

حسن محمدی گفت: امروزه دوران استفاده از سوخت‌ های فسیلی برای تولید برق به پایان رسیده و استفاده از انرژی‌ های پاک از جمله انرژی خورشیدی یک ضرورت برای دستیابی به اهداف زیست محیطی جامعه می ‌باشد.
وی گران بودن سوخت‌ های فسیلی ، مقرون به صرفه بودن استفاده از انرژی خورشیدی، حفاظت از محیط زیست و رایگان بودن منبع عظیم خدادادی خورشید را از جمله علل استفاده از این انرژی برای تامین برق مورد نیاز ذکر کرد.

هر اداره برق مصرفی خود را از انرژی ها پاک تامین کند

استاندار اردبیل نیز در گفتگو با خبرنگار سبلان ما بر ضرورت استفاده از پنل های خورشیدی در ادارات استان اردبیل تاکید کرد و گفت:می توان در ادارات استان اردبیل حجم قابل توجهی از  میزان انرژی مصرفی خود را با استفاده از روشهای نوین تولید برق رایگان و پاک جایگزین کرد.

وی افزود:سعی می کنیم زیر ساخت های مورد نیاز برای سرمایه گذران را تامین کنیم و اگر مشکلی بر سر راه این عزیران باشد حتما اطلاع دهند.

در حالی که ۲۰ درصد مساحت ایران را بیابان ها تشکیل می دهد و  سواحل ودریا در شمال و جنوب ایران موجود است به گفته کارشناسان ایران می تواند سهم عظیمی از برق مصرفی و صادراتی خود را از انرژی ها پاک تامین کند که متاسفانه تاکنون سهم بسیار ناچیزی از برق کشورمان از این نوع تولیدات رایگان صورت می گیرد.

انتهای پیام/

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

محدودیت زمانی فراتر رفت. لطفا یک بار دیگر کد امنیتی را کامل کنید.