×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

ییلاقات اردبیل ۶ سال بعد خالی از عشایر می شود

به گزارش چشمه لر ؛

حاتم طهماس پور ظهر شنبه در نشست با خبرنگاران در اردبیل با گرامیداشت هفته دفاع مقدس اظهار کرد: جامعه عشایری اردبیل در ایام هشت سال دفاع مقدس با حضور در جبهه‌های نبرد دین خود را به این نظام ادا کرده و شهدای پاک طینت فراوانی را تقدیم ایران اسلامی کردند.

وی با اشاره به تقدیر نمادین امور عشایری استان اردبیل از خانواده‌های شهدای عشایر در شمال و جنوب استان اردبیل خاطرنشان کرد: در کنار این مراسمات تجلیل گروهان عشایری استان اردبیل با حضور در رژه ۳۱ شهریورماه در تهران آمادگی دفاعی و رزمی خود را به نمایش گذاشتند.

مدیرکل امور عشایر استان اردبیل از آغاز کوچ عشایر از اول تا ۱۰ مهرماه از ییلاقات به سمت قشلاقات خبر داد و بیان کرد: در تعیین زمان کوچ عشایر چند شاخص در نظر گرفته می‌شود که مهمترین آنها دانش بومی جامعه عشایر، بررسی کارشناسان محیط زیست و منابع طبیعی و وجود شرایط مناسب آب و هوایی و اقلیمی است که امسال تصمیم گرفتیم زمان کوچ عشایر از ابتدای مهرماه باشد.

طهماس پور با بیان اینکه در برخی از قشلاقات به دلیل از بین رفتن میان بندها و امکانات کوچ عشایر کوچرو در کنار جاده‌ها اسکان موقت یافته اند، گفت: در جلسه‌ای که در استانداری اردبیل برگزار شد ۱۶ بند در راستای ساماندهی کوچ عشایر تدوین شد که براساس این بندها به صورت متمرکز و در اطراف اردبیل و مشگین شهر کوچ عشایر تدارک دیده شد.

وی با ابراز تأسف از ترک دامداری توسط خانواده‌های عشایری تصریح کرد: سال گشته ۳۰ درصد از عشایر ترک دامداری کردند که امسال نیز با پیش بینی‌های انجام شده طبق سرشماری‌های دامپزشکی و نهادهای ذیربط ۲۰ درصد ترک دامداری را از سوی عشایر شاهد هستیم که نیمی از جمعیت عشایری استان اردبیل را تشکیل می‌دهند.

مدیرکل امور عشایری استان اردبیل گفت: سال گذشته برای ۱۳ هزار خانوار عشایری دفترچه صادر شده بود که امسال این رقم به ۹ هزار و ۴۵۸ خانوار کاهش یافته که این اقدام با توجه به وضعیت اقتصادی حاکم بر جامعه ضربه‌ای مهلک به تولید است.

طهماس پور با بیان اینکه پیش بینی می‌شود تا ۶ سال آینده ییلاقات ما خالی از عشایر و دام شود، گفت: این امر به دلیل نبود امکانات و زیرساخت‌های اولیه ای است که عشایر ما از آن محروم هستند و روزبه روز استقبال خانواده‌های عشایری از شکل زندگی کوچرو کاهش می‌یابد.

وی تصریح کرد: در حال حاضر بیش از ۷۰ درصد عشایر اقدام به فروش مراتع خود کرده اند که سبب از بین رفتن پوشش گیاهی و مراتع شده و خطرات جدی زیست محیطی و منابع طبیعی این مناطق را تهدید می‌کند.

مدیرکل امور عشایری استان اردبیل از برگزاری مراسم روز روستا و عشایر با حضور استاندار اردبیل و برگزاری نمایشگاه روستا و عشایر در مصلی تهران خبر داد و گفت: از جامعه عشایر استان اردبیل نیز سه نفر در حوزه ساخت و طراحی آلاچیق، بوم گردی و گیاهان دارویی و صنایع دستی برای حضور در این نمایشگاه معرفی شده اند.

طهماس پور گفت: در هفته روستا و عشایر در اردبیل پروژه‌های متعددی به بهره برداری می‌رسد که شاخص ترین این پروژه‌ها مجتمع آبرسانی آج ائشمه است که آب ییلاقات سه شهرستان پارس آباد، بیله سوار و اصلاندوز را تأمین می‌کند.

وی همچنین بیان کرد: در این هفته شاهد افتتاح شن ریزی قشلاق قاتریوران و موزوکلو به جللو با اعتباری بالغ بر ۳ میلیارد تومان خواهیم بود که در حوزه شهرستان اصلاندوز و در ۶ کیلومتر اجرایی شده است.

انتهای پیام

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

محدودیت زمانی فراتر رفت. لطفا یک بار دیگر کد امنیتی را کامل کنید.