×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

دود کرونا در چشم گردشگری/سرعینی‌ها متحمل ضرر اقتصادی زیادی شدند

به گزارش چشمه لر، سرعین یکی از قطب‌های گردشگری کشور است و قرار گرفتن این شهر در دامنه سبلان موجب شده علاوه بر طبیعت زیبا و آب و هوای دلپذیر، چشمه‌های گرم منطقه هم آوازه جهانی پیدا کند و چرخ اقتصاد این شهر بیشتر بر محور گردشگری بچرخد.

اما در ۲سال گذشته که شیوع ویروس کرونا همه چیز را تحت تاثیر قرار داد، سرعینی‌ها متحمل ضرر اقتصادی زیادی شدند. مدت‌هاست دیگر از خیابان‌های شلوغ مملو از مسافر سرعین خبری نیست و در کوی و برزن این شهر پرنده پر نمی‌زند و مجتمع‌های تجاری، هتل‌ها، آب‌گرم‌ها و غذاخوری‌ها خلوت و برخی هم تعطیل شده‌اند.

تعطیلی کسب و کارها

ویلادره در ۵کیلومتری سرعین از روستاهای گردشگری‌ای است که بخش اقامتی و اتراق آن از روزهای ابتدایی شیوع کرونا تعطیل شد. بازاریان این روستا می‌گویند ۲سال است هیچ درآمدی ندارند و آن‌هایی که مغازه اجاره کرده‌اند در حال ضرر هستند. سکوهای اتراق و پذیرایی این منطقه گردشگری هم کاملا تعطیل شده‌اند.

علی نظمی، یکی از شهروندان سرعینی می‌گوید: کسبه این شهر با پیش‌بینی ورود مسافر همیشگی قراردادهای تجاری امضا کرده‌اند و حالا کرونا همه پیش‌بینی‌ها را به هم ریخته است، نه مسافری به شهر می‌آید و نه درآمدی به جیب مردم می‌رود. حالا کسبه بازار با انبوهی از مشکلات اقتصادی درگیر هستند.

«گلناز اختری» از بانوانی که در ویلادره محصولات محلی می‌فروشد و نان محلی می‌پزد هم می‌گوید: میزان فروش به اندازه یک سوم زمان قبل شیوع کرونا هم نمی‌رسد و اهالی منطقه بیشترشان کسب و کار خود را تعطیل کرده‌اند یا با حداقل ظرفیت کاسبی می‌کنند.

به گفته وی، این روزها، بیشتر مسافران از اهالی خود شهر اردبیل هستند که برای خرید محصولات محلی مانند روغن حیوانی، کره، پنیر، عسل و انواع گیاهان دارویی به ویلادره می‌آیند.

گردشگری یک بعدی

کارشناسان اما در این باره به یک مشکل همیشگی در گردشگری سرعین اشاره می‌کنند؛ سعید دانشی از تورلیدرهای سرعین به همشهری می‌گوید: اگر سال‌ها قبل کارشناسان تاکید می‌کردند گردشگری سرعین باید از تک قطبی و تکیه بر آب‎های گرم در بیاید، برای چنین مواقعی بود تا در صورت بروز مشکل کل مجموعه وابسته به اقتصاد گردشگری متضرر نشود.

وی می‌افزاید: سال‌ها قبل گفته بودیم تک بعدی بودن جاذبه گردشگری در سرعین آفتی برای توریسم این شهرستان است و این پاشنه آشیل می‌تواند عاملی برای به پایان رسیدن تک‌تازی سرعین در عرصه گردشگری استان باشد. برخی فعالان حوزه گردشگری به جای استقبال از این آسیب‌شناسی جبهه‌گیری‌های غیرمنطقی داشتند، اما امروز اقتصاد سرعین زیر بار رکود گردشگری خم شده است.

وی می افزاید: شهر سرعین گردشگری عشایری در فضای باز دامنه سبلان را دارد که می توانست در زمان شیوع کرونا هم پذیرای گردشگران باشد، اما تکیه بر آب‌گرم‌ها و تعطیلی این استخرها کل گردشگری شهر سرعین را به رکود کشاند و دود تک قطبی گرایی گردشگری سرعین به چشم همه اهالی می‌رود.

خسارت به هتل‌ها

اردبیل از نظر وجود مراکز اقامتی در رتبه‌های برتر کشوری است و ۸۰درصد مراکز اقامتی استان در سرعین متمرکز شده‌اند. این شهرستان از نظر تعداد و کیفیت مراکز اقامتی از شهرستان‌های مطرح گردشگری کشور محسوب می‌شود، اما این روزها هتل‌های شهر که هفته‌ها قبل رزرو بود، کاملا خلوت است.

رئیس هیات مدیره جامعه هتل‌ها و مراکز اقامتی اردبیل می‌گوید: فعالان هتلداری نخستین صنفی بودند که داوطلبانه اقدام به بستن محل کسب و کار خود کردند زیرا سلامتی مردم خط قرمز هتلداران است.

جعفر بذری برآورد خسارت در این بخش را چند میلیارد برای هر واحد اقامتی اعلام می‌کند و می‌افزاید:‌ در کنار بیکاری نیروی انسانی، بسیاری از سرمایه‌ها در حال استهلاک و از بین رفتن است و به نظر می‌رسد خسارت وارد شده به این زودی‌ها قابل جبران نباشد.

وی معتقد است دولت و متولیان بخش گردشگری یک حمایت همه‌جانبه از صنعت گردشگری و هتلداری داشته باشند و عمده این حمایت‌ها باید به صورت بلاعوض یا تسهیلات ارزان قیمت باشد تا فعالان این بخش بتوانند فقط بخشی از خسارت وارد شده را جبران کنند.

بذری تاکید می‌کند: فعالان گردشگری سرعین ماه‌های سختی را سپری می‌کنند در حالی که حمایت‌ها کافی نیست و با وضعیت فعلی که روند شیوع کرونا همچنان ادامه دارد روزنه امیدها برای بازگشت به شرایط قبل نیز وجود ندارد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

محدودیت زمانی فراتر رفت. لطفا یک بار دیگر کد امنیتی را کامل کنید.