×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

داغ جاده بر دل آتشگاه

خبرنگار محمد مددی/ این روستا طبیعت زیبا در دامنه سبلان، مکان های تاریخی مانند آتشکده زرتشتی و چشمه آب معدنی دارد و می تواند پذیرای گردشگران زیادی باشد، اما به دلیل نبود زیرساخت ها از کوچک ترین امکانات محروم مانده است.

  • شهیدی که بانی ساخت جاده شد

جاده ارتباطی مهم ترین مشکل اهالی این روستاست که قصه جالب و قابل تاملی دارد. قصه آن شهیدی است که بعد از شهادتش برای مردمش جاده ساخت. شهید محی الدین احمدی یکی از ۲۲ شهیدی است که آتشگاه -روستایی که جمعیتش به ۱۲۰۰ نفر رسیده است – برای میهن فدا نموده و اکنون در قلب خود مدفون دارد. محی الدین، با وجود جوانی، یک استادکار مکانیک بود که دوران نوجوانیش با جنگ تحمیلی مصادف شد. او که عاشق شهادت بود، سال ۶۰ به جبهه رفت و سال ۶۴ در جزیره مجنون – چند روز مانده به بهار – به وصال محبوب رسید.

وصیتش این بود که تمامی اموال و سهم الارثش برای ساخت جاده آتشگاه صرف شود. به گفته اهالی، جاده آتشگاه جهت سختی برای تردد داشت و اهالی برای آمدن به شهر همواره با مشکل روبرو می شدند. بارش برف و باران که در آغوش سبلان اتفاقی طبیعی است هم وضعیت را بدتر می کرد. بعد از سال ۶۴، بنا به وصیت شهید این روستا، جاده ارتباطی ساخته شد تا از رنج اهالی آتشگاه بکاهد.

  • وضعیت کنونی جاده

اکنون سال ۹۸ است و آن جاده پس از چند دهه تخریب شده و کوره راهی بیش نیست. یکی از اهالی این روستا می گوید: این راه ۳ سال پیش چندصد متر زیرسازی و آسفالت شد و سال جاری نیز بنیاد مسکن سرعین شن و ماسه در آن ریخته است. اما با گذشت یک ماه، جاده همچنان وضعیتش بحرانی است. مهدی اصغری با اشاره به وضعیت بد جاده در چند سال گذشته بیان می نماید: جاده آتشگاه بیش از ۱۰ سال است که به مرمت و بهسازی احتیاج دارد، اما هیچ اقدامی مشاهده ننموده ایم.

چندین سال پیش، پس از آن که آسفالت جاده برای زیرسازی کنده شد، ماه ها معطل ماند و عبور و مرور دانش آموزان و اهالی به سختی ممکن بود. از ۳ سال پیش تاکنون حدودا فقط ۸۰۰ متر آسفالت ریزی شده و باقی جهت سنگلاخ مانده است. در حال حاضر هم فقط شن و ماسه ریخته شده است و دیگر خبری نیست. وی می افزاید: روستای ما مشکل آنتن دهی تلفن همراه نیز دارد و برای تماس دریافت باید به پشت بام ها مراجعه کنیم.

  • وعده ای که محقق نشد

فرماندار سرعین اوایل شهریورماه سال جاری گفته بود شروع تسطیح و زیرسازی جاده روستای آتشگاه با همکاری دهیاری و بنیاد مسکن شهرستان سرعین شروع شده است و تا مقابل مسجد جامع آتشگاه حدود هزار متر مربع زیرسازی و آسفالت می شود. حسن حسن پور، با توجه به قول رئیس بنیاد مسکن سرعین از افتتاح و بهره برداری این جاده تا سرانجام شهریور گذشته خبر داده بود، اما تاکنون این وعده عملی نشده است و تپه های شن و ماسه مانند مناطق جنگی در جاده این روستا به چشم می خورند.

  • شروع زیرسازی جاده

بهروز بابانژاد بخشدار سبلان هم درباره مسائل مطرح شده به مجله فروشگاه گفت: بخشی از جهت قبلا آسفالت شده است. باقیمانده آن با اعتبار ۵۴۰ میلیون تومان و مشارکت دهیاری و بنیاد مسکن شهرستان سرعین در ۶ هزار متر مربع شروع شده است و تا آخر مهر، در صورت مساعد بودن هوا، آسفالت خواهد شد.

  • تاریخچه آتشگاه

هرچند سرعین به شهر چشمه های آبگرم شهرت یافته است، اما جاذبه های روستاهای تاریخی آن دست کمی از آبگرم ها ندارند و آتشگاه یکی از این روستاها در دامنه سبلان است. این روستا در ۵ کیلومتری سرعین قرار گرفته است. آتشکده و معبدی در آن به چشم می خورد و یکی از تپه های آن تاریخ کهنی در دل خود مدفون دارد. قدمت این روستا به دوران هخامنشیان و قدمت آتشکده آذرفریق به دوره ساسانی برمی شود. طبق روایت ها و اسناد به دست آمده، آذرفریق از جمله مراکز مهم عبادی زرتشتیان در عصر ساسانیان به شمار می رفته است.

بعد از زلزله سال ۷۵ استان اردبیل، این آتشکده تخریب شد و اینک بیشتر به شکل تپه است. با وجود بارگاه امامزاده عبدالله اکبر (ع) از نوادگان امام موسی کاظم(ع) در این منطقه ۳ ضلع مثلث یک روستای گردشگری باستانی، مذهبی و طبیعی تکمیل شده است. از سوی دیگر، این روستا از نظر آب معدنی نیز غنی است و در صورت تامین زیرساخت ها می تواند جذب گردشگر و ماندگاری مسافران را تا حدود قابل قبولی افزایش دهد.

انتهای پیام/

 

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

محدودیت زمانی فراتر رفت. لطفا یک بار دیگر کد امنیتی را کامل کنید.