×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

خلخال در احاطه ۱۰ مخاطره

به گزراش پایگاه خبری چشمه لر؛به نقل از سبلان ما در طول زندگی بشر حوادث و رخدادهای محیطی بسیاری زندگی شهری را مختل کرده‌اند؛ از قبیل: تغییر شدید آب‌وهوا، زلزله و خطرآفرینی ساخت‌وسازهای انسانی از جمله این تهدیدها است.

بنابراین، مقابله با این مخاطرات محیطی نیازمند برنامه‌ریزی مدون و از پیش تعیین شده باهدف کاهش آسیب‌پذیری و سنجش میزان تاب‌آوری و انعطاف جوامع شهری در مواجه با مخاطرات است.

 وجود بیش از ۱۰ حادثه خطرآفرین در خلخال

 سید جواد یحیی‌زاده در گفتگو با خبرنگار اجتماعی پایگاه خبری تحلیلی «سبلان ما»، از وجود بیش از ۱۰ حادثه خطرآفرین در شهرستان خلخال طبق آخرین پایش‌ها خبر داد و گفت: طبق آخرین بررسی‌ها زلزله، سیل، خشک‌سالی، یخبندان، حوادث جاده‌ای، آتش‌سوزی، آفات نباتات، آفات طیور، ریزش بهمن، موج سرما، برف سنگین و فروریزش زمین از جمله تهدیداتی است که شهرستان خلخال را تحت شعاع خود قرار می‌دهد.

وی به مهم‌ترین اقدام صورت‌گرفته یعنی منطقه‌بندی خلخال در جهت سهولت در امدادرسانی و ارائه خدمات در زمان بحران اشاره کرده و گفت: در آخرین اقدام انجام شده و برگزاری جلسات پیگیری مدیریت بحران شهرستان خلخال، شهر خلخال به هفت منطقه جهت سازماندهی سریع نیروها تقسیم شده که تعیین فرمانده میدان، سازماندهی گروه مجهزهای عملیاتی و انتظامی، هماهنگی بین نیروهای لجستیک از جمله موارد اتخاذ شده در این اقدام است.

رئیس مدیریت بحران شهرستان خلخال به بررسی و پایش دقیق منطقه خلخال در راستای ایجاد اسکان و ارائه خدمات به مردم خلخال در شرایط بحرانی پرداخت و افزود: بحث اسکان موقت، پشتیبانی و استفاده حداکثری از ظرفیت‌های موجود از جمله مصوباتی بوده که در آخرین جلسات مدیریت بحران در شهرستان خلخال انجام شده است.

وی به پرچالش‌ترین اتفاقات خطرآفرین در شهرستان خلخال اشاره کرد و افزود: سیل، حوادث جاده‌ای و بارش برف در فصول سرد سال از جمله اتفاقات خطرآفرین در کل شهرستان خلخال است.

یحیی‌زاده تصریح کرد: زلزله و سیل جز حوادث پرتکرار و خطرناک در شهر خلخال است.

 نبود سیستم هدایت آب سطحی، عاملی مهم در ایجاد سیل در سطح شهر خلخال

  ودود محمدی در گفتگو با خبرنگار اجتماعی پایگاه خبری تحلیلی  «سبلان ما»، با انتقاد از اینکه هیچ‌کدام از واحدهای مسکونی این شهر سیستم هدایت آب باران ساختمان به داخل چاه جذبی ندارند افزود: متأسفانه آب باران از سوی همه صاحبان واحدهای مسکونی شهر به سمت معابر عمومی و یا شبکه فاضلاب، هدایت شده و کانال‌های هدایت آب و همچنین شبکه فاضلاب شهری جوابگوی جذب و هدایت حجم سنگینی از آب باران در روزهای بارندگی نیست.

 

وی اظهار داشت: در طول ماه‌های گذشته که شاهد بارش‌های شدید باران و جاری‌شدن سیلاب در این شهر بودیم سیلاب از سمت پروژه نهضت ملی مسکن در حال ساخت و یا سایر مناطق مختلف شهر وارد معابر عمومی شهر شده و یا به داخل واحدهای مسکونی نیز نفوذ کرده این نقطه جز مهم‌ترین نقاط بحران‌ساز در منطقه خلخال است.

 

شهردار خلخال در ادامه به عدم بررسی و خطا در ساخت‌وساز و توسعه شهری شهرستان خلخال اشاره کرد گفت: تعداد بسیار زیادی از مناطق مسکونی به دلیل عدم مطالعه دقیق و توسعه شهری غلط بر روی گلوگاه‌ها یا مسیر رودخانه‌ها ساخته شده که باوجود کوچک‌ترین بارش باران شاهد جاری‌شدن سیل در این مناطق هستیم.

وی افزود: محدوده بلوار ۱۷ شهریور خلخال، محدوده نهضت ملی مسکن و محدوده اداره بهزیستی خلخال به دلیل ساخت‌وساز در مسیر شیب‌راهه‌ها و عدم ظرفیت کانیوهای انتقال آب سطحی شهر این شهر را با چالش‌هایی مواجه کرده است.

حوادث جاده‌ای، پرمخاطره‌ترین حادثه در خلخال

عباس حقی در گفتگو با خبرنگار اجتماعی پایگاه خبری تحلیلی   «سبلان ما»، حوادث جاده‌ای در شهرستان خلخال را باتوجه‌به توپوگرافی کوهستانی آن جز پرمخاطره‌ترین حوادث دانست و گفت: منطقه خلخال باتوجه‌به کوهستانی بودن آن دارای راه‌های مواصلاتی خطرناک و پرپیچ بوده که این عامل خود یکی از مهم‌ترین این دلایل است.

 

 

وی به اجرای طرح نیوجرسی در جهت کاهش حوادث جاده‌ای در طول سال گذشته و امسال خبر داد و افزود: نصب نیوجرسی در نقطه حادثه‌خیز محور خلخال به کوثر به‌منظور ارتقای ایمنی محور اصلی خلخال به کوثر در سال جدید از جمله این اقدامات بوده است.

 

رئیس اداره راه شهرستان خلخال افزود: به‌منظور جلوگیری از سقوط و انحراف خودرو ها در جاده‌ها با ایجاد دپو خاک در حاشیه جاده‌های که پرتگاه دارند بالاخص در جاده پونل و اسالم به خلخال که موجب کاهش خطر سقوط خودرو در دره‌های عمیق این مسیر مواصلاتی می‌شود اقدام شده است.

حقی از لای‌روبی آبراه‌های محور اصلی خلخال – کوثر و همچنین لای‌روبی پل بزرگ جاده خلخال به شاهرود که جز محل‌های حادثه‌خیز در هنگام وقوع سیل است اشاره کرد گفت: به‌منظور پیشگیری از حوادث ناگوار و خسارت به بنا‌ها و پل‌ها در محورهای مواصلاتی لایی‌روبی و بازگشایی دهانه پل‌ها در محورهای مواصلاتی در دستور کار اداره راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای قرار گرفته که باهمت مجموعه راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای شهرستان بازگشایی شده است.

وی حفاظت ایمن‌سازی و نگهداری ۹۳۵ کیلومتر از سطح راه‌های اصلی، فرعی و روستایی این شهرستان نیاز به اعتبارات کلان دانست و افزود: درعین‌حال این امر نباید مانع از ایجاد حفاظ جاده از جمله گاردریل و یا دپوی خاک برای پیشگیری از حوادث احتمالی سقوط خودروها به دره‌های اطراف در سطح راه‌های مختلف این شهرستان شود.

انتهای خبر/

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

محدودیت زمانی فراتر رفت. لطفا یک بار دیگر کد امنیتی را کامل کنید.