×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

تجربه هیجان انگیز تفریحات زمستانی در آلوارس

شهر توریستی سرعین همواره به‌خاطر آب‌های گرمِ معدنی و شفابخش آن  شهرت جهانی داشته و سالانه میلیون‌ها مسافر از سراسر کشور و حتی خارج از کشور به این شهر مسافرت می‌کنند تا علاوه بر آب و هوای خاص و کوهستانی از آب‌های گرم و درمانی آن استفاده کنند.

 اما جاذبه‌های شهر سرعین تنها به استخرهای آب گرم بی‌نظیرش خلاصه نمی‌شود، شاید نام منطقه‌ای که در این گزارش قصد معرفی آن را داریم را کمتر کسی شنیده است و اغلب افراد با شنیدن نام چنین منطقه‌ای و یا دیدن عکس و فیلم‌های این منطقه گمان می‌کنند آلوارس جاذبه‌ای در خارج از کشور و کیلومترها دورتر از ایران است که برای سفر به آن باید صدها دلار خرج کرد، اما اگر می‌خواهید سفری هیجان‌انگیز و صد البته متفاوت را در دل زمستان تجربه کنید با این گزارش همراه باشید تا آلوارس، این بهشت پنهان ایران زمین را بهتر بشناسید.

آلوارس نام روستایی است در ۱۲ کیلومتری غرب سرعین و ۳۵ کیلومتری غرب شهر اردبیل با آب و هوای کم نظیر و خنک در تمامی فصول سال که طبیعت سرسبزش را مدیون بارش‌های فراوان باران و برف است.

تاریخچه نام «آلوارس»

شاید بیشتر از هر چیز دیگری نامگذاری این منطقه می‌تواند به سابقه تاریخی آن اشاره داشته باشد. بنا به روایات تاریخی مردی در زمان‌های قدیم در روستای آلوارس زندگی می‌کرد که ادعا داشت وارث این مکان است و بعد از او وراثش  را به نام آل وارث خطاب کردند.

در کتاب «سرعین در آینه قلم» آمده است؛ در روستای آلوارس باغ‌های بزرگی وجود داشت که از درختان تنومندی چون شمشاد و سرو و بید تبریزی انباشته بود. نجاران از آن درخت انبوه الوار می‌بریدند و کسانی که از روستاهای هم‌جوار خانه می‌ساختند از نجاران آلوارس الوار می‌خریدند، بنابراین به دلیل وجود این درختان تنومند و الوار محکم این روستا به  الوارستان معروف شد.

راهی آلوارس شویم

بعد از بستن چمدان‌های سفرتان که حتما باید لباس گرم و کفش یا پوتین مناسب هم بردارید، سفرمان آغاز می‌شود، برای رسیدن به منطقه آلوارس باید چند کیلومتری را از روستای آلوارس به سمت غرب برانید، در جاده اما از زیبایی‌های این طبیعت سحر انگیز خداوند غافل نشوید، با دیدن سبلان سرفراز یعنی به مقصد نزدیک شده‌اید در راه قطعا خودروهایی را خواهید دید که بر سقف‌هایشان تیوپ بستند و همانند شما به سمت این منطقه در حرکت‌اند.

 پس از گذر از پیچ و خم جاده‌های آلوارس و هم صحبتی با مردم مهربان و خون گرم روستای کهن آلوارس و لذت چشیدن طعم غذاهای سنتی منطقه، حال سپیدیِ برف نشسته بر جان این منطقه نوید رسیدن به پیست اسکی آلوارس  را می‌دهد.

آلوارس، بزرگترین پیست اسکی ایران با داشتن برف در بیش از ۸ ماه از سال  

 پیست اسکی آلوارس در ارتفاع ۳۲۰۰ متری از سطح دریا قرار دارد و به سبب بارندگی برف فراوان در طول پائیز و زمستان و به جهت دیر ذوب شدن برف‌ها در حدود شش الی هشت ماه از سال پر از برف است و می‌تواند مورد استفاده علاقمندان به ورزش‌های زمستانی و همچنین تفریحات زمستانی قرار بگیرد و در این زمینه رتبه نخست در کشور را نیز دارد.

پیست اسکی آلوارس با ۲۰ هکتار وسعت و طول هزار و ۲۵۰ متری که در سال ۱۳۸۵ رسما افتتاح شد و مورد استفاده عموم علاقه‌مندان به‌خصوص ورزشکاران است، به‌عنوان بزرگترین پیست اسکی ایران نیز شناخته می‌شود‌.

تفریحات متعدد در آلوارس

حالا باید یکی یکی از تفریحات متعدد و لذت بخش این منطقه استفاده کنیم برای رقم زدن خاطره‌ی خوش سفر در زمستان.

تیوپ سواری

خودروهایی که در راه دیده بودیم، می‌رسند و تیوپ‌ها از بالای ماشین باز می‌کنند، اینجاست که صدای خنده و شادی کودکان و البته بزرگترها به گوش می‌رسد، تیوپ‌هایی که از بالا به پایین سُر می‌خورند و با هر بار پایین آمدن، هیجان فردی که سوار بر آن است به اوج می‌رسد.

حالا دوباره باید تیوپ را به دست گرفته و به سمت بالا حرکت کند گرچه این کار کمی سخت است اما لذت و هیجان پایین آمدنش به سختی کار می‌ارزد؛ البته باید حواسمان به نکات ایمنی هم باشد تا هم برای خود و هم برای اطرافیانمان اتفاقی نیفتد.

یادبگیرد و اسکی کنید!

اگر اسکی باز حرفه‌ای هستید با خیال راحت و با لذت و هیجان هرچه تمام‌تر در آلوارس اسکی کنید اما اگر اسکی بلد نیستید نگران نباشید، در پیست اسکی آلوارس، یک خط تله اسکی جهت آموزش و استفاده علاقه‌مندان به این رشته نصب و راه اندازی شده است که می‌توانید با خیال راحت از مربیان این رشته یادبگیرد و اسکی کنید.

تله سیژ آلوارس

تله سیژ تقریبا مثل تله کابین است و شکل و شمایلی شبیه تله کابین دارد اما با کمی تفاوت! در تله سیژ به جای کابین، یک سری صندلی‌های کاملا امن به کار رفته که با نشستن بر روی آن‌ها بر فراز درختان و رودخانه حرکت می‌کنید و مناظر و چشم اندازهای جذابی را از نظر می‌گذرانید. تله سیژ سواری یکی از هیجان انگیزترین اتفاقاتی است که می‌توانید در آلوارس تجربه کنید.

تله سیژ در واقع نوعی وسیله‌ی جابجایی یا بالابر است که معمولا در پیست‌های اسکی استفاده می‌شود و شامل یک حلقه کابل فولادی پیوسته است که در بین دو ایستگاه قرار گرفته‌اند و مجموعه‌ای از صندلی‌ها را جابجا می‌کنند.

تله سیژ آلوارس نیز با طول هزار و ۲۰۰ متری در فاز اول بهره برداری شده و شما می‌توانید با نشستن در صندلی‌های ۲ نفره تله سیژ منطقه را از ارتفاعات ببینید که قطعا لباس سپیدِ برفی منطقه شما را نیز به وجد خواهد آورد.

راه اندازی مرتفع‌ترین تله سیژ جهان در آلوارس

ساخت فازهای دوم و سوم تله سیژ آلوارس که ۴ هزار متر طول دارند با تامین ۴۰ میلیارد تومان در آینده انجام خواهد شد. اگر فازهای دوم و سوم کامل شوند در این صورت شاهد مرتفع‌ترین تله سیژ جهان در پیست اسکی آلوارس سرعین خواهیم بود.

****گزارش: نسیم عالی دانشور****

انتهای پیام/

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

محدودیت زمانی فراتر رفت. لطفا یک بار دیگر کد امنیتی را کامل کنید.