×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

۸ میلیون و ۵۰۰ هزار قطعه طیور علیه آنفلوانزا واکسینه شد

به گزارش چشمه لر ، به نقل از دامپزشکی استان، جهانبخش خلفی زاده بعد از ظهر امروز در جلسه بررسی آخرین وضعیت بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان
در جهان به ارائه و بیان اهمیت و حساسیت این بیماری در ابعاد سیاسی، اجتماعی و اقتصادی بر لزوم همکاری و هم افزایی دستگاههای مرتبط با دامپزشکی در راستای پیشگیری از شیوع احتمالی این بیماری در استان تاکید کرد.

خلفی‌زاده با بیان اینکه از سالیان گذشته بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان به عنوان جدی ترین چالش صنعت طیور  مطرح بوده و با شروع فصل سرد سال و آغاز مهاجرت پرندگان و قرار گرفتن استان اردبیل در مسیر کوچ این پرندگان احتمال شیوع این بیماری بیشتر می شود خاطر نشان کرد با توجه به سرعت بالای انتشار بیماری می بایست کاملا هوشیار بود و اقدامات پیشگیری انجام داد.

وی با بیان اینکه آرامش فعلی صنعت طیور استان نتیجه اقدامات سازنده و تلاش شبانه روزی پرسنل خدوم دامپزشکی است خاطر نشان کرد با تمهیدات اندیشیده شده و تعامل و همکاری دستگاههای اجرایی مرتبط حوزه سلامت عمومی جامعه و رصد و پایش شبانه روزی توانستیم تا به امروز بیماری را کنترل نماییم.

خلفی زاده ضمن یادآوری مکانیسم مدیریت بحران بیماری و واکنش سریع و اقدام به موقع در صورت شیوع احتمالی این بیماری گفت: در راستای پیشگیری از این بیماری از ابتدای امسال ۸ میلیون و پانصد هزار قطعه طیور بر علیه بیماری آنفلوانزای پرندگان واکسینه شده و علاوه بر ۱۰ هزار و ۸۰۰ مورد نمونه برداری از طیور صنعتی  ۱۶ هزار و ۲۵۰ مورد آزمایش در راستای تشخیص این بیماری در آزمایشگاه مرکزی دامپزشکی استان انجام شده است.

معاون سلامت اداره کل دامپزشکی استان افزود آخرین کانون این بیماری ۱۲ فروردین امسال در نمونه برداری و تلفات  ۴۹ کلاغ و سار باغ شریعت اردبیل گزارش و ضمن قرنطینه باغ با اقدام سریع و واکنش به موقع دامپزشکی کانون کوبی  و از سرایت آن به  صنعت طیور استان پیشگیری شد و خوشبختانه تا به امروز موردی از بیماری در استان نداشته ایم.

خلفی زاده  با  بیان اینکه اداره کل دامپزشکی استان همیشه به حالت آماده باش بوده و از دو ماه پیش و شروع فصل پاییز این آمادگی ها تشدید شده و اقدامات پیشگیرانه در استان آغاز شده است ابراز امیدواری کرد با همکاری فعالان صنعت طیور استان بتوانیم سالی عاری از بیماری را سپری نماییم.

معاون سلامت اداره کل دامپزشکی استان از مرغداران و پرورش دهندگان طیور صنعتی استان خواست ضمن بالا بردن سطح هوشیاری و رعایت موازین و دستورالعمل های امنیت زیستی دامپزشکی از هرگونه سهل انگاری و عادی انگاری بیماری جدا خودداری نموده و درصورت  بروز تلفات و کاهش غیر متعارف آب و دان در فارمهای پرورش خود را سریعا به نزدیکترین مرکز دامپزشکی گزارش نمایند و از هرگونه پنهان کاری در این خصوص خودداری نمایند چراکه این موضوع موجب طغیان بیماری در صنعت طیور شده و خسارت ناشی از بحران جدی به همراه دارد.

وی در عین حال محصور کردن طیور روستایی و قطع ارتباط آن با گونه های پرندگان  مهاجر  و آبزی  و آزاد پرواز را از مهمترین راههای کنترل بیماری در جمعیت طیور بومی و روستایی عنوان کرد.

خلفی زاده بر ضرورت همکاری دستگاههای اجرایی مرتبط حوزه سلامت و امنیت غذایی در راستای کنترل و پیشگیری از این بیماری تاکید کرد.

رضوان باقلاچی مدیر کل امور اجتماعی و فرهنگی استانداری اردبیل که به نیابت از معاون سیاسی امنیتی استانداری اردبیل  ریاست این جلسه را بر عهده داشت ضمن تشکر از توجه ویژه و حساسیت همیشگی مسئولین دامپزشکی استان در مدیریت پیشگیری از بیماریهای مختلف دام و طیور علی الخصوص بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان عملکرد این دستگاه متولی سلامت و امنیت غذایی را شایسته تقدیر عنوان کرد.

مدیرکل امور اجتماعی و فرهنگی استانداری اردبیل با تاکید بر اینکه  خوشبختانه هماهنگی و هم افزایی خوبی در استان وجود دارد بر لزوم آموزش و اطلاع رسانی صحیح  در این زمینه وارائه توصیه های مکرربهداشتی دامپزشکی به شهروندان و جامعه هدف هم از طریق رسانه ملی و هم از طریق فضای مجازی و با مدنظر قرار دادن عدم ایجاد نگرانی روانی در مردم   تاکید کرد.

باقلاچی با بیان اینکه  دستگاههای اجرایی با تمام توانی که در این راستا دارند همکاری  تنگاتنگی با دامپزشکی داشته باشند افزود لازم است از ظرفیت خیرین استان نیز در تامین امکانات و تجهیزات پیشگیری از این بیماری در راستای سلامت عمومی جامعه  بهره جست.

مدیرکل امور اجتماعی و فرهنگی استانداری اردبیل در پایان این نشست ضمن جمع بندی موضوعات مطرح شده، بر اجرای  موضوعات جلسه و وظایف دستگاهها تاکید کرد.

 

انتهای پیام/

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

محدودیت زمانی فراتر رفت. لطفا یک بار دیگر کد امنیتی را کامل کنید.