×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

فواید و زیان راه آهن پارس آباد

به گزارش چشمه لر ؛ ساوالان خبر نوشت: مدتی پیش رئیس مجمع نمایندگان استان اردبیل از تخصیص ۶۰۰ میلیارد تومانی برای ایجاد شتاب در اجرای پروژه راه‌آهن اردبیل خبر داد.

به دنبال این اظهارات حجت السلام سید کاظم موسوی، یک کارشناس حمل و نقل در بخش نظرهای کاربران این شبکه خبری نوشت: رئیس مجمع نمایندگان استان اردبیل می‌گوید همت آنها برای ادامه دادن راه‌آهن اردبیل به شمال استان است یعنی راه‌آهن اردبیل به سمت پارس آباد.

وی افزود: راه‌آهن اردبیل به سمت پارس آباد قبلاً مطالعه شده و بسیار کوهستانی و صعب العبور و نیازمند ده‌ها کیلومتر تونل و پل سازی‌های ویژه است که دشوارتر از راه‌آهن میانه اردبیل است. طبق مطالعات این طرح کم فایده و پر هزینه است. البته این به معنای بی‌توجهی به مردم شریف منطقه پارس آباد نیست بلکه راه‌آهن برای مسافر و بارهای انبوه توجیه پذیر است و این طرح چنین شرایطی را ندارد.

این کارشناس تاکید کرد: در سال ۸۹ یک بار کمیسیونی در سازمان برنامه برای بررسی این طرح تشکیل شد و بنده همراه نمایندگان وزارت راه در جلسه حضور داشتم. شنیدم که نماینده دستگاه اجرایی و نماینده دستگاه بهره‌بردار با هم صحبت می کردند که این طرح نامناسب است ولی دستور مقامات آن است که تصویب شود. بعد از شروع جلسه گزارشی قرائت شد که به عمد برای توجیه نمودن این طرح نوشته شده بود و این طرح صعب العبور را یک محور ترانزیتی در کریدور شمال جنوب معرفی کرده و به این ترتیب فرض کرده بود بارهای این کریدور از این مسیر عبور می‌کند و طرح توجیه پذیر شده بود.

وی تاکید کرد: در جلسه از حاضران چند سوال کردم:

۱- اگر کریدور شمال جنوب را در نظر بگیریم حمل بارهای آن از مسیر هموار رشت-آستارا بهتر است یا مسیر کوهستانی زنجان-میانه-اردبیل-پارس آباد؟

۲- برای حمل بار ترانزیت مسیر آستارا به تهران کوتاه‌تر است یا پارس آباد به تهران؟

۳- برای بارهای کریدور شمال جنوب مسیر حمل ترکیبی دریای خزر به بندر امیرآباد اکنون وجود دارد و کریدور شرق خزر هم در دست احداث است (اکنون پایان یافته) و مسیر رشت-آستارا هم تصویب شده بسازیم و هنوز پول احداث آن را نداریم، آیا نیازی به مسیر جدید ترانزیتی به سمت پارس آباد داریم؟

۴- اگر بارهای ترانزیتی را کنار بگذاریم آیا منطقه پارس آباد که یک منطقه کشاورزی و فاقد کلان شهر است، از نظر انتقال بار و مسافر انبوه برای راه‌آهن توجیه‌پذیر است؟

وی افزود: با سوالات بنده حاضران متوجه شرایط طرح شدند و جناب آقای موسوی که آن موقع هم نماینده مجلس بودند در پاسخ گفتند صحبت ایشان با بی توجهی به منافع و محرومیت مردم منطقه فعل حرام است.

این کارشناس گفت: آنجلسه بدون تصویب طرح پایان یافت. امروز که ده سال از آن جلسه مهم می‌گذرد هیچ تفاوتی در شرایط مذکور رخ نداده و راه‌آهن اردبیل به پارس آباد هزینه‌ای حدود ۱۰ هزار میلیارد تومان به قیمت امروز لازم دارد و قطعاً چنین هزینه‌ای امروز هم توجیه‌پذیر نیست.

وی تاکید کرد: مقامات استان هم که واقعاً دلسوز و خواهان رشد منطقه هستند بهتر است روش‌های دیگری را برای توسعه منطقه دنبال کنند. تصور کنید حتی نصف هزینه فوق در دیگر امور منطقه خرج شود چه تحولی برای مردم منطقه ایجاد خواهد شد در حالی که اگر راه‌آهن پارس آباد به هزینه گزاف تصویب شود و ساخت آن بعد از ده‌ها سال انجام پذیرد، به علت نداشتن تقاضای بار و مسافر، تاثیر اندکی بر توسعه مناطق شمالی استان اردبیل خواهد داشت و مانند خط تبریز-جلفا کم تردد خواهد بود.

انتهای پیام

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

محدودیت زمانی فراتر رفت. لطفا یک بار دیگر کد امنیتی را کامل کنید.