×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

عملیات واکسیناسیون بر علیه تب مالت در روستاهای شهرستان سرعین انجام می شود

به گزارش چشمه لر؛ باقر باقرزاده فرماندار سرعین  عصر امروز در جمع خبرنگاران بر لزوم انجام عملیات واکسیناسیون بر علیه تب مالت در راستای ایمن‌سازی جمعیت دامی و ممانعت از ابتلای جمعیت انسانی این شهرستان تاکید کرد.

وی گفت: گزارشی از بروز کانون‌های بیماری بروسلوز (تب مالت) در جمعیت انسانی برخی از روستاهای شهرستان سرعین ارایه شده که در این راستا ورود جدی دامپزشکی در مقابله با این بیماری در جمعیت دامی منطقه ضروری است.

وی افزود: با وجود تنگناهای اعتباری به دلیل تحریم‌های ظالمانه، اولویت با تشکیلات حوزه سلامت و بهداشت عمومی جامعه است و تا جایی که در توان و اختیار فرمانداری سرعین باشد، از هیچ تلاشی در این زمینه فروگذار نخواهد شد.

فرماندار سرعین با اشاره به اهمیت و حساسیت فعالیت‌های دامپزشکی به دلیل ظرفیت بالای دامپروری و گردشگری منطقه، بیان کرد: برای رفع مشکلات پیش‌روی دامپزشکی حمایت لازم انجام می‌شود؛ چرا که فعالیت مجموعه دامپزشکی با سلامت مردم مرتبط است و از این رو باید نگاه ساختارمندی به منظور حل مشکلات دامپزشکی در اولویت قرار بگیرد.

وی ضمن قدردانی از اهتمام دامپزشکی در خدمات‌رسانی به دامداران، روستاییان و عشایر تاکید کرد: همکاری مناسب بین‌بخشی در ادارات شهرستان سرعین حاکم است و تا حد توان اعتبارات دامپزشکی برای انجام عملیات مایه‌کوبی دام‌های منطقه تقویت خواهد شد.

مدیرکل دامپزشکی استان اردبیل نیز در این دیدار اظهار کرد: دامپزشکی عملکرد قابل قبولی در حوزه کنترل بیماری‌ها در سال‌های گذشته داشته است و اگر کانون‌های انگشت‌شماری در منطقه از نظر ابتلا به تب مالت گزارش شده باشد، این مجموعه به جد وارد عمل شده و نسبت به پیشگیری از آن اقدام خواهد کرد.

بهلول تکلوی اضافه کرد: همچنین  مصداق بارز آن افزایش میزان واکسیناسیون دام‌های منطقه بر علیه بروسلوز و کاهش بیماری در جمعیت انسانی نسبت به چند سال گذشته است و در صورت تامین اعتبار لازم مبارزه با بیماری‌های مشترک و قابل انتقال بین انسان و دام همچنان در صدر برنامه‌های سال آینده خواهد بود.

وی بیان کرد: مجموعه دامپزشکی استان با کمبود نیروی اداری و فنی، حداقل امکانات، تجهیزات و خودروهای عملیاتی در حال انجام وظیفه است و با توجه به اینکه در خط مقدم مبارزه با بیماری‌های مشترک بین انسان و دام قرار دارد، نیازمند حمایت مقامات و تصمیم‌گیران ارشد استانی است.

مدیرکل دامپزشکی استان اردبیل با تاکید بر اینکه در حوزه تامین امنیت و تضمین سلامت مواد غذایی دامپزشکی مسیر کامل از مزرعه تا سفره غذایی را زیر نظر دارد، افزود: همکاری و تلاش در این حوزه و استفاده از ظرفیت‌های مشترک می‌تواند تحقق بهتر سلامت و امنیت غذایی را به همراه داشته باشد.

بروسلوز از مهم ترین بیماری‌های مشترک بین انسان و دام به شمار می‌رود که عامل آن نوعی باکتری بومی کشور و مهمترین راه مقابله با آن مایه‌کوبی دام‌ها است.

این بیماری در میان انسان‌هایی که با دام سرو کار دارند، بیشتر است اما در میان مردم عادی نیز به علت استفاده از فرآورده‌های خام دامی ممکن است مشاهده شود.

در حال حاضر بیش از ۶۲ هزار راس دام سبک و افزون بر ۹ هزار راس دام سنگین در شهرستان سرعین وجود دارد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

محدودیت زمانی فراتر رفت. لطفا یک بار دیگر کد امنیتی را کامل کنید.