×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

ضرورت ها و الزامات شکل گیری دولت جوان انقلابی

به گزارش چشمه لر سرعین، در شاکله سیاسی و ساختارهای حاکمیتی جمهوری اسلامی ایران، رئیس جمهور مسئول اجرای قانون اساسی و مجری سیاست های کلان نظام سیاسی کشور و متولی پیشبرد اهداف و راهبردهای بالادستی نظام است.

از آنجا که رهبر معظم انقلاب آینده نظام اسلامی و افق حرکت کشور را در راستای نیل به تمدن اسلامی ترسیم فرموده اند، لازم است تا ساختارهای حاکمیتی جهت ایفای چنین نقشی آمادگی لازم را کسب نمایند و در جهت هم افزایی برای تحقق آرمانهای انقلاب گام بردارند .

از  این روی بر مبنای اندیشه سیاسی بنیانگذار کبیر انقلاب اسلامی حضرت امام رحمه الله علیه و منویات مقام معظم رهبری برجسته ترین تکالیف دولتها معطوف به تشکیل دولت اسلامی کارآمد و موفق است که ضمن  پایبندی به اصول و ارزشهای انقلابی بستر خدمتگزاری خالصانه به مردم را فراهم سازد.

علی‏رغم پیشرفت‏های قابل توجهی که در چهار دهه اولیه عمر انقلاب رخ داده اما این فرآیند رو به پیشرفت، در سومین مرحله آن یعنی «تشکیل دولت اسلامی» به عبارتی دولتی در تراز انقلاب، با موانع و مشکل‏اتی رو به رو بوده است که می بایست برای رفع آن کوشید. به تصریح رهبر معظم انقلاب، گام اصلی حرکت تمدنیِ انقلاب اسلامی در مقطع کنونی، ایجاد دولت اسلامی است که بدون تحقق آن، دست‏یابی به تمدن اصیل اسلامی میسر نخواهد شد.

بدیهی است جریان های فکری و سیاسی باید با وحدت و زایش گفتمانی نوین و فهمی بنیادین از مسائل کشور به کند و کاو راهبردهای عملیاتی کارآمد سازی ساختار دولت بپردازند و این جز با رجوع به مکتب انقلاب اسلامی از سوی نخبگان و توجه جدی به بیانیه گام دوم اتفاق نخواهد افتاد.

شاید بتوان مهمترین و برجسته ترین ویژگی ها و شاخص های حکمرانی در دولت جوان انقلابی را در مواردی همچون علم گرایی، شایسته سالاری، قانون مداری، توجه به ظرفیت های بومی و داخلی کشور، عقلانیت سیاسی و حفظ عزت و اقتدار ملی در روابط بین الملل بر شمرد.

در حقیقت حکمرانی مطلوب در نظام اسلامی یکی از ثمره های شکل گیری دولت انقلابی بوده و مدلی کمال طلبانه از یک نظام مردم سالار دینی با تاسی از آموزه های دولت نبوی و علوی است. دولتی که برپایه و اساس قوانین و با کارآیی و اثربخشی مطلوب، عدالت محوری و مشارکت جویی مردم در اداره سرنوشت عمومی کشور بتواند مطالبات مردم و حاکمیت اسلامی از کارگزاران برآورده سازد.دولتی با ویژگی های مذکور دولتی آرمانگرا و دارای بینش تمدنی است که به خواست ها و آرزوهای مکتوم یامصرح مصلحان و خیرخواهان انقلابی توجه داشته و بر محوریت معنویت و مردم سالاری جهت گیری های نظام اسلامی در تمامی حوزه ها و عرصه ها را شناسایی نموده و برای تحقق آن تلاشی مضاعف داشته باشد. شاید یکی از مهم ترین ضرورت های امروزی جامعه ایران در این مقطع از تاریخ انقلاب گفتمان فساد ستیزی و عدالت محوری است به گونه ای که طهارت اقتصادی، پاک دستی مدیران، امانت داری، رعایت تقوا، ساده زیستی، پرهیز از اشرافی گری از مهمترین وجوه دولت جوان انقلابی است.

برمبنای آنچه که گفته شد دولت با حیطه ای وسیع از اختیارات و شرح وظایف قانونی می بایست با تربیت نیروهای مومن انقلابی برای تداوم عزتمندانه مسیر حرکت انقلاب ساختاری های حاکمیتی را طبق شاخص های بیان شده، بستر شکل گیری ساختارهای دولتی را فراهم سازد.

از دیگر چالش های مهم حال حاضر کشور توجه به اقتصاد مقاومتی و اقتصاد مولد بومی است تا با رونق تولید و رشد نرخ اشتغال بهبود وضع معیشت مردم را در دستور کار قرار دهد و در تعاملی سازنده با لحاظ اصل منافع ملی کشورمان در روابط خارجی و حفظ عزت و اقتدار ملی زمینه رشد اقتصادی را فراهم نماید.

حضور مردم در پای صندوق های رای و رای قاطع به حضرت ایت الله رئیسی، رای به گفتمان عدالت و فساد ستیزی و مدیریت جهادی در کشور است و امید آن می رود در دولت جدید شاهد رشد،شکوفایی، بالندگی و اعتلای روز افزون نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران در حوزه های داخلی و بین المللی باشیم.

 

 مهدی ارجمند؛ رئیس ستاد نخبگان شاهد و ایثارگر آیت الله رئیسی در استان اردبیل

 

انتهای پیام/آ

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

محدودیت زمانی فراتر رفت. لطفا یک بار دیگر کد امنیتی را کامل کنید.