×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

تپه آناهیتا سرعین کجاست؟

به گزارش چشمه لر ؛ تپه آناهیتا در قسمت غربی شهر سرعین وجود دارد و قدمت آن به دوره قبل از میلاد می رسد. مردمان آن زمان بر اساس اعتقادات دینی، معابد و آتشکده داشتند. وجود این معبد هم گواه همین امر است. تپه آناهیتا نشان دهنده اهمیت این منطقه در نزد ادیان مختلف و بخصوص زرتشتی میباشد. در بالای این تپه معبدی نیمه ویران واقع شده که سالیان دراز محل عبادت و ریاضت موبدان زرتشتی بوده است. همچنین طبق اسناد تاریخی، این منطقه آسایشگاه تابستانی حاکمان ساسانی بوده است . در این معبد نشانه های از آثار مربوط به دوره های بعد از جمله سلجوقیان و ایلخانان نیز موجود است.

تپه باستانی آناهیتا که طی سالیان گذشته از آن به نامهای آناهیتا، سارقین و زرتشت یاد شده به شماره ۱۹۷۶ به ثبت آثار ملی رسیده است.

تپه آناهیتا در قسمت غربی شهر سرعین استان اردبیل قرار دارد که از کاوش های انجام یافته در این منطقه اشیاء و سفالینه هایی به بدست آمده که قدمت آنها به اواخر هزاره اول و دوم قبل از میلاد مسیح باز می گردد. تپه آناهیتا سال ها محل عبادت و ریاضت موبدان زرتشتی بوده و در حوالی این معبد مکانی به نام ساری قیه ییلاق بوده که آسایشگاه تابستانی حاکمان ساسانی بوده است.

آتشکده‌های باقی مانده در این منطقه معابد آناهیتا و آذرفریق هستند. اما بعد از هجوم اعراب به آذربایجان و سقوط امپراطوری ساسانی، ساری قیه و اهمیت معابد و آتشکده های آن رفته رفته در اذهان مردم کمرنگ تر شده، با این وجود بقایایی از آثار مربوط به دورهای سلجوقی، ایلخانی، قراقویونلوها و آق قویونلوها که نشانه هایی از حکومت آنان بر این سرزمین بوده است، وجود دارد.

در اوایل دهه چهل به منظور ساختن یک منبع آب آشامیدنی بر روی تپه آناهیتا از سوی مسئولان شهر سرعین بقایای دیوار قلعه و بنای موجود روی تپه از میان رفت.

معبد آناهیتا سال ها بعنوان مسجد مورد استفاده اهالی قرارمی گرفت که بنا بر روایات در زیر این تپه و قلعه آن راه های زیرزمین وجود داشته که خروجی یکی از آنها در محدوده «میدان گاومیش گلی» شهر سرعین است که اکنون مسدود می باشد. البته تونل های فرعی دیگری هم در این رابطه با کاربری های متفاوت وجود داشته است. متاسفانه این اثر تاریخی به دلیل کم توجهی مسوولان میراث فرهنگی شاهد از بین رفتن این مکان تاریخی هستیم

اماکن باستانی شهر سرعین

– تپه باستانی آناهیتا در داخل شهر سرعین.

– آتشکده آذر فریق در ۵ کیلومتری شهر سرعین.

– دهکده صخره ای ویند کلخوران در فاصله ۴.۵ کیلومتری شهر دهکده سنگی و زیر زمینی ویند کلخوران.

– غار و پناهگاه زیر زمینی گلستان در فاصله ۱۲ کیلومتری شهرستان نیر.

– معماری‌های صخره ای گنزق در ۳ کیلومتری شهر.

انتهای پیام

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

محدودیت زمانی فراتر رفت. لطفا یک بار دیگر کد امنیتی را کامل کنید.