×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

انقلابِ صنعت گردشگری ایران پس از انقلاب/ دِه‌کوره‌های دیروز؛ شهرهای توریستی جهانی امروز شدند

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی چشمه لر، صنعت گردشگری و جهانگردی به عنوان یکی از مهمترین عوامل در توسعه اقتصادی ، اجتماعی و فرهنگی در هر جامعه به شمار می رود و در واقع یکی از مهمترین کالاهای اقتصادی است که در افزایش در آمد سرانه کشورها نقش بسیار مهم و بسزایی ایفا می کند.

صنعتی که علیرغم انتقادات متعدد بر میزان پیشرفت آن نسبت به کشورهای منطقه، تفاوت های چشمگیری نسبت به قبل از انقلاب داشته است.

قبل از انقلاب اکثر جمعیت ایران از سفر محروم بودند اما با رشد ۵۰۰ برابری راههای روستایی و ۳۲ برابری راههای بین شهری
پس از انقلاب اسلامی، سفر و گردشگری در سبد زندگی خانوار ایرانی قرار گرفت.

1844199

در شرایطی کنونی که کشور در تحریم های گوناگون قرار گرفته و پیش از انقلاب چنین شرایط احساس نیز نمی شود وضعیت صنعت گردشگری ایران طبق آمار ارائه شده پیشرفت بسزایی داشته است.

نتیجه تحقیق نشان می دهد که تفاوت در ارزشها و ایدئولوژی در دوره قبل و بعد از انقلاب اسلامی روی سیاست گذاری های گردشگری تاثیر داشته است. از سوی دیگر تاسیسات مربوط به گردشگری و مشاغل مرتبط به آنها در دوره دوم روند افزایشی را نشان می دهد.

افزایش ۸ برابری درآمد گردشگری بعد از انقلاب

وزیر میراث فرهنگی در این باره می گوید: مجموع درآمد گردشگری کشور از یک میلیارد دلار در قبل از انقلاب به ۸ میلیارد دلار رسیده است.

علی‌ اصغر مونسان می افزاید: قبل از پیروزی انقلاب اسلامی، ۴۵۰ هزار گردشگر ورودی به کشور داشتیم و در حال‌ حاضر شاهد افزایش ورود گردشگران هستیم و تا بیش از ۶ میلیون گردشگر خارجی وارد می شوند، در حوزه هتلداری قبل از انقلاب تنها ۲۶۳ هتل و ۲۸ هتل آپارتمان داشتیم که در حال حاضر  شاهد فعالیت ۱۲۰۰ هتل در کشور هستیم.

سی ان ان در گزارشی با توصیف ۱۹ اثر تاریخی ایران، تعداد توریست ‏های کشور را روبه افزایش قلمداد کرده و نوشته مسئولان این کشور پیش‏ بینی می‏ کنند تا سال ۲۰۲۵ تعداد توریست ‏ها به ۲۰ میلیون نفر نیز برسد.

البته در بحث ورود گردشگران خارجی به کشور با توجه به نوسانات ارزی که در کشور تجربه شد باید شاهد حضور گردشگران افزون بر این تعداد می بودیم که دولت کنونی در این زمینه ضعف های مختلف تبلیغاتی نشان داده است.

رونق گردشگری سلامت پس از انقلاب

1844198

گردشگری سلامت از سال ۸۲ در ایران خودی نشان داد و این گردشگران بیشتر از کشور‌های جمهوری آذربایجان، عراق، ترکمنستان، افغانستان، کویت، سوریه، لبنان، بحرین و ترکیه هستند بر آن اساس، ایران باید به مرکز رفع نیازهای سلامت و درمانی منطقه تبدیل شده و تا سال ۱۴۰۴ به تعداد ۲۰ میلیون گردشگر بین ­المللی ورودی و به تبع آن، ۱۵ میلیارد درآمد ارزی دست یابد.

استاندار اردبیل هم در این باره گفت: توسعه گردشگری سلامت در استان اردبیل در اولویت برنامه قرار گرفته است بطوریکه برای تحقق آن ایجاد دانشکده طب سنتی و دانشکده پزشکی درمانی مد نظر قرار گرفته است.

اغلب گردشگران سلامت استان را از کشور آذربایجان تشکیل می دهند که  با ورود به این استان در صادرات چمدانی کالا نیز نقش مهمی ایفا می کنند.

رونق گردشگری مذهبی در ایران

1844197

رونق جهانگردی مذهبی میان کشورها و جوامع اسلامی و گشت و گذار مسلمانان جهانگرد در سایر کشورهای اسلامی موجب نزدیکی و آشنایی ملل مسلمان با یکدیگر شده و شناخت مشکلات و ویژگیهای فرهنگی جوامع مسلمان و یافتن نقاط اشتراک و اختلاف میان فرهنگها را در پی خواهد داشت که این امر کمک شایانی در جهت رسیدن به فرهنگ مشترک اسلامی است.

در این حوزه آمار ها نشان می دهد گردشگران مذهبی علیر غم نبود نرم افرار ها برای تفکیک نوع گردشگران، اما تکیه بر ورودی گردشگران به شهر های مذهبی آمار نشان می دهد که بیش از ۱.۵ میلیون نفر در سال ۹۷ ، ایران گردشگر مذهبی داشته است.

 تحول صنعت  گردشگری در استان اردبیل

با گذر از این مسائل، استان اردبیل به عنوان یکی از قطب های مهم گردشگری و جهانگردی در ایران با دارا بودن جاذبه های ارزشمند تاریخی و جغرافیایی، استانی  مستعد برای جذب و ورود گردشگران داخلی و خارجی است.

بطوری با داشتن جاذبه های طبیعی و ایجاد جاذبه های مصنوع از جمله پل های معلق توانسته در زمینه گردشگری داخلی و خارجی خودی نشان دهد و به گفته نادر فلاحی مدیر کل میراث فرهنگی استان اردبیل در سال ۱۴۰۰ این استان بر قله گردشگری کشور خواهد ایستاد.

شهری که بعد از انقلاب آوازه جهانی پیدا کرد

http://www.sabalaneh.ir/sites/default/files/styles/large/public/fullimages/1397/11/04/IMG_20190124_215534_710_0.jpg

شهر توریستی سرعین یکی از شهر هایی است که در داخل و خارج از کشور بواسطه وجود آبگرم ها شفا بخش معدنی اش زبانزد شده است.

شهری که به گفته حسن پور فرماندار سرعین با داشتن تنها ۵ هزار نفر جمعیت توانسته سالانه میزبان ۸ میلیون مسافر و گردشگر داخلی و خارجی باشد.

مسعود موسی زاده بعنوان اولین سرمایه گذار این شهرستان در مورد وضعیت سرعین قبل و بعد از انقلاب می گوید: آبهای گرم این شهر که در حدود ۱۰ مورد است، پیش از انقلاب بصورت سنتی و با دیواره های گلی و با مسافر پذیری بسیار اندک و تنها یک ماه می توانستیم از نعمت مسافران استفاده کنیم اما هم اکنون شاهد هستیم که به برکت انقلاب اسلامی مسافران از خارج از کشور که حتی به صورت هفتگی در این شهر حضور می یابند.

سرعین به لحاظ وجود مراکز اقامتی از اغلب شهرهای گردشگری کشور سبقت گرفته و امروز به گفته جعفر بذری مدیرعامل جامعه اقامتی استان اردبیل سومین شهری است که با داشتن بیش ۱۵ هزار تخت در جذب گردشگران استان در جایگاه اول قرار گرفته است.

امروز می بینیم که به لطف انقلاب اسلامی ده کوره هایی که اثری از گردشگری در آن نبوده، اکنون به شهر های با آوازه جهانی ارتقا پیدا کرده اند و گردشگران اروپایی را نیز مجذوب خود کرده است.

خبرنگار: میلاد آتشگاهی پور

انتهای پیام/

برچسب ها :

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

محدودیت زمانی فراتر رفت. لطفا یک بار دیگر کد امنیتی را کامل کنید.