×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

اردبیل، رتبه اول سرطان معده در کشور است

به گزارش چشمه لر ؛

محمد جعفرزاده صبح امروز در جمع خبرنگاران به شایع بودن بیماری‌های غیر واگیر در کشور اشاره و اظهار کرد: بیماری‌های قلبی عروقی (مانند حملات قلبی و سکته مغزی)، سرطان‌ها، بیماری‌های مزمن تنفسی(مانند بیماری‌های مزمن انسداد ریوی و آسم) و دیابت جزو چهار بیماری اصلی از این گروه هستند که در حال حاضر به شکلی نامتناسب، کشورهای کم‌درآمد و با درآمد متوسط را تحت تأثیر قرار داده‌اند.

وی افزود: بیماری‌های غیر واگیر سالانه سبب مرگ‌ومیر ۳۸ میلیون نفر در جهان شده و تقریباً سه‌چهارم مرگ‌ومیرهای ناشی از بیماری‌های غیر واگیر (۲۸ میلیون نفر) در کشورهای کم‌درآمد و با درآمد متوسط رخ می‌دهد.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی استان اردبیل تشریح کرد: ۱۶ میلیون مرگ ناشی از بیماری‌های غیر واگیر قبل از سن ۷۰ سالگی رخ می‌دهد که ۸۲ درصد از این مرگ‌ومیرهای زودرس مربوط به کشورهای کم‌درآمد و متوسط است.

وی تصریح کرد: بیش از ۷۶٪ کل بار بیماری‌ها در ایران به بیماری‌های غیر واگیر اختصاص دارد.

جعفرزاده اضافه کرد: بر اساس آمارهای ارائه‌شده، بیشترین مرگ‌ومیر در کشور به ترتیب ناشی از بیماری‌های قلبی عروقی، سرطان‌ها و سوانح و حوادث است و این الگو در دانشگاه علوم پزشکی اردبیل نیز دیده می‌شود، به طوریکه در سال ۱۴۰۰،  ۳۹درصد فوت ها ناشی از بیماری‌های قلبی عروقی، ۱۳ درصد ناشی از سرطان‌ها و بدخیمی‌ها و سوانح و حوادث ۶ درصد مرگ‌ها را شامل می‌شود.

بیماری‌های قلبی عروقی، اولین علت مرگ‌ومیر در اردبیل است

وی عنوان کرد: بیماری‌های قلبی عروقی، اولین علت مرگ‌ومیر در کشور و همچنین استان اردبیل بوده و برنامه خطر سنجی به‌عنوان یکی از مهم‌ترین برنامه‌های ادغام یافته در نظام سلامت است.

رئیس مرکز بهداشت استان تأکید کرد: بر این اساس کلیه افراد بالای ۳۰ سال بایستی هر دو سال یک‌بار ازنظر ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی بررسی و بر اساس آن راهکارهایی ارائه و در صورت مشکوک بودن ارجاع به سطوح تخصصی صورت گیرد.

وی یادآور شد: سرطان‌ها، از مهم‌ترین علل مرگ‌ومیر بیماری‌های غیر واگیر بوده و شایع‌ترین سرطان‌ها در کشور پستان، پروستات، کولورکتال، پوست و معده است.

جعفرزاده ادامه داد: در استان اردبیل نیز شایع‌ترین سرطان‌ها شامل معده، پستان، پروستات، کولورکتال و مری بوده و اردبیل در خصوص سرطان معده رتبه اول در بین سایر استان‌ها است.

وی به برنامه پیشگیری و مراقبت سرطان در کشور اشاره و بیان کرد: ۳ سرطان شایع کولورکتال، پستان و سرویکس در کشور در نظام سلامت ادغام‌شده و بر این اساس کلیه افراد ۵۰ تا ۶۹ ساله به‌صورت هر دو سال یک‌بار ازنظر سرطان کولورکتال مورد غربال قرار می‌گیرند.

تغذیه صحیح، عدم مصرف دخانیات، عدم مصرف الکل، اصلاح سبک زندگی و افزایش فعالیت بدنی از جمله برنامه‌های مهم جهت پیشگیری از این بیماری‌هاست.

معاون بهداشتی دانشگاه اضافه کرد: همچنین کلیه زنان ۳۰ تا ۳۹ سال هر دو سال یک‌بار و ۴۰ تا ۶۹ سال به‌صورت سالانه ازنظر ابتلا به سرطان پستان و زنان ۳۰ تا ۵۹ سال نیز به‌صورت هر دو سال یک‌بار از نظر سرطان سرویکس مورد غربالگری قرار می‌گیرند.

وی به دیابت و فشارخون نیز که از شایع‌ترین بیماری‌های غیر واگیر کشور به‌حساب می‌آیند، اشاره و افزود: بر اساس آخرین پیمایش بیماری‌های غیر واگیر، ۳۲ درصد از بررسی شدگان دارای فشارخون بالا و ۱۴/۱۵ درصد دارای قند خون بالای ناشتا بوده‌اند و بر این اساس دانشگاه علوم پزشکی اردبیل، ازنظر فشارخون رتبه ۸ کشوری و بالاتر از متوسط کشوری و در خصوص دیابت رتبه ۱۹ کشوری را دارا بود.

جعفرزاده بر ضرورت پیشگیری و مراقبت این بیماری‌ها در نظام سلامت تأکید و گفت: پیشگیری از عوامل خطر این بیماری‌ها از جمله ارتقا سواد سلامت در خصوص تغذیه صحیح، عدم مصرف دخانیات، عدم مصرف الکل، اصلاح سبک زندگی و افزایش فعالیت بدنی از جمله برنامه‌های مهم جهت پیشگیری از این بیماری‌هاست.

پایان پیام/

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

محدودیت زمانی فراتر رفت. لطفا یک بار دیگر کد امنیتی را کامل کنید.