×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

جاذبه گردشگری سرعین

سرعین شهر کوچکی در جنوب اردبیل با مساحت بیش از یک میلیون و ۲۸۰ هزار متر مربع می باشد که ارتفاع آن از سطح دریا ۱۶۵۰ متر میباشد.این شهربه علت دارا بودن چشمه های آبگرم فراوان شهرت بسیاری دارد و یکی از مناطق گردشگری در استان اردبیل به شمار می رود. شهر سرعین در ۰۴/۴۸ درجه طول شرقی و ۰۹/۳۸ درجه عرض در ۲۵ کیلومتری جنوب شهر اردبیل قرار دارد.

 جاذبه های گردشگری شهر سرعین

جاهای دیدنی سرعین که باید حتما رفت 

آب و هوای سرعین

حداکثر درجه هوا در شهر سرعین ۲۵ درجه سانتیگراد و حداقل دمای سرد سرعین منفی ۷/۸- درجه سانتی گراد می باشد. میزان بارندگی سالیانه در شهر سرعین حدود۵۲۰ میلیمتر می باشد و جمعیت ساکن در این شهر در سال۵۲۵۰،۱۳۸۲ نفر اعلام شده است.

 جاذبه های طبیعی سرعین

دیدنی های سرعین و جاذبه های زیبای ایران

صنعت واقتصاد سرعین

  • شهر سرعین دارای مهمترین منابع اقتصادی منطقه می باشد که جاذبه های گردشگری این شهر محسوب می شود.
  • جاذبه های گردشگری شهر سرعین آبهای گرم این شهر و طبیعت زیبای سبلان می باشد که عامل اصلی در جذب توریست است.
  • نظام حمل و نقل سرعین تابعی از سفرهای گردشگری می باشد و مهمترین واسطه حمل و نقل جاده ای می باشد.
  • شهر با توسعه خوب تاسیسات زیر بنایی است که سطح برخورداری افراد جامعه در مورد برق ۱۰۰درصد،تلفن۸۰ درصد، گاز۹۰درصد و آب ۹۵درصداست.
  • شهرسرعین از لحاظ صنعت دارای یک واحد کارخانه آردسازی و سه واحد چوب بری و ۳کارخانه فعال آب معدنی و تهیه دوغ است.
  • از لحاظ کشاورزی محصولات به عمل آمده در منطقه سرعین اعم از میوه ها شامل :سیب-گلابی-آلوچه-آلوچه وحشی-گیلاس-زردآلو و گردو و حبوبات و غلات شامل :سیب زمینی-گندم-جو-عدس-لوبیا وغیره است.
  • از کل جمعیت ۵۲۵۰ نفری شهرسرعین ۷ درصد در بخش کشاورزی و ۱۸درصد در بخش صنعت و معدن و ۷۵درصد در بخش خدمات مشغولند.
جاذبه های گردشگری سرعین پیست اسکی

دیدنی های سرعین ، شهر چشمه های آب گرم

وجه تسمیه سرعین

در فرهنگ لغات عربی سرعین به معنی سرچشمه می باشد و در دوران گذشته ازاین منطقه به نام های ساری قیه، سارقین، سرائین، سرقین یاد می کردند.

جمعیت سرعین

در سال ۱۳۹۵ جمعیت این شهر ۵٬۴۵۹ نفر ( در ۱٬۵۸۲ خانوار) بوده است.

ویژگی های فرهنگی و هنری سرعین

مردم اردبیل خالق یکی از غنی ترین گنجینه های ادبیات شفاهی ملل خاورمیانه و ایرانند که جهانگردان زیادی شیفتهٔ فولکور آن شده اند. شالوده ادبیات آذربایجان بر فولکور بنا نهاده شده است و فولکور خود به معنای حکمت خلق یا آفرینش خلق می باشد. در جای دیگر فولکور عبارت است از آداب و رسوم توده مردم، تصنیف های عامیانه و توده شناسی ومجموعه ترانه ها و هنرهای سادهٔ یک ملت. ادبیات شفاهی این خطه از اردبیل از سابقه ای کهن برخورداراست.

 جاذبه های گردشگری سرعین اردبیل

آداب و رسوم شهرستان سرعین 

غذاهای سنتی سرعین

عسل و سر شیر

تابستان های زیبای مسافران زیادی در صف های طولانی نان های سنتی می ایستندو نان تازه محلی می خرند. بعد با نان و عسل تازه سبلان و سرشیر تازه صبحانه مفصلی می خورند. در تمام خیابان های سرعین مغازه های کوچک و بزرگی پیدا می شوند که عسل و سر شیر می فروشند اما اگر دیر اقدام کنید ممکن است سرشیر صبح را از دست بدهید.

آش دوغ

بعد از استفاده ازچشمه های آبگرم، خوردن یک کاسه آش دوغ تمام خستگی تان را از بین می برد. آش دوغ سرعین ترکیب خوشمزه ای از دوغ سبزی های معطر نخود و… است و در میان گردشگران طرفداران زیادی دارد.

 جاذبه های گردشگری سرعین و اردبیل

آش دوغ محلی شهر سرعین اردبیل

کباب محلی

کباب های محلی این منطقه نیز بسیار معروف و مورد علاقه گردشگران است.


جاذبه های سرعین

شهر سرعین به خاطرداشتن چشمه های آب گرم متعدد معروف است و همه ساله در فصل تابستان پذیرایی ایرانگردان و جهانگردان فراوانی است.

روستای تاریخی کنزق

روستای تاریخی کنزق در دو کیلومتری شرق شهر سرعین وجود دارد که دارای دره های متعددی است ، نام معروف ترین دره در این روستا ساری دره (دره زرد) است. ساری دره دارای تعدادی چشمه طبیعی بوده و با درختان گلابی و گیاه گیلیدیک و آب روانی که از میان دره می گذرد یکی از مناطق دیدنی و زیبای روستای کنزق است .

جاذبه های گردشگری سرعین

مکان های دیدنی شهر سرعین اردبیل

تورش سویی (آب ترش)

تورش سویی دارای آب ترش و بسیار گازدار است که نوشیدن آن برای بیماری های معده ، بیماری های پوستی وخارش دست توصیه می شود.

آب گرم سرعین

نمایی از طبیعت زیبای اردبیل

مردان بولاغی

مردان بولاغی آبی بسیار خنک، زلال و سبکی دارد که برای بیماری های پوستی مثل کهیرزدگی بسیار مناسب است. در بالا دست این دره تپه ای به نام (حسین تپه) وجود دارد که در آن غارهای متعددی است که این غارها مانند شهری در زیر کوه قرار گرفته اند، از این غارها اشیاء تاریخی متعددی یافت شده است.

چاقور چوقر

تپه ای دراین روستا به نام چاقور چوقر وجود دارد که در آن گونه های کمیاب خزنده گان مثل آفتاب پرست و سوسمار زندگی می کنند.

تفریحات سرعین

با جاهای دیدنی و محبوب سرعین آشنا شوید 

آبگرم گاو میش گلی

آبگرم گاو میش گلی در شهر سرعین وجود دارد که ارتفاع آن ۱۹۴۰ متر از سطح دریا است و دارای آبدهی ۱۴۰ لیتر در ثانیه می باشد. این آبگرم دارای استخری روباز به مساحت ۴۰۰ متر با عمق ۱۳۰ سانتی متر که به صورت دائمی و جوشان در جریان است که دمای آب در حوض آن ۴۶ درجه سانتی گراد است.

درگذشته آب گاومیش گلی از سمت جنوب شرقی وارد نهری می شد و به فاصله ۱۵۰متری آسیابی را می گردانیدند که این آسیاب در آن ایام از گرانبهاترین آسیاب های آذربایجان به حساب می آمده زیرا بر خلاف آسیاب های دیگر آب آن در زمستان یخ نمی زده و در تمام ۱۲ ماه سال کار می کرده است.

آب گاومیش گلی ترش مزه بیرنگ و کمی بودار است . آب گاو میش گلی به علت داشتن ترکیب کلروبی کربنات سدیم و کلسیم برای درمان بیماری های عمومی، بیماریهای سیستم حرکتی و بیماری های زنان، خنازیر و بیماری های قلبی و نیز تقویت عمومی بدن مفید است.

جاذبه های توریستی سرعین

آبگرم سبلان

آبگرم سبلان بزرگ ترین مجتمع آب درمانی خاورمیانه در شهر سرعین ،با امکانات و استخرهای متعدد سرپوشیده و حوضچه های جکوزی، سونای خشک و بخار، دوش ها و وان های انفرادی متعدد، خدمات پزشکی و درمانی مجزا برای مردان و زنان، حوضچه های آب سرد، دوش های آب سرد و گرم، واحد جکوزی و بخش فیزیوتراپی است.

زیربنای آبگرم سبلان۷۰۰۰ مترمربع و در دو طبقه مجزا جهت پذیرایی و سرویس دهی برای مردان و زنان احداث شده است.

آب گرم سبلان

آب گرم سبلان سرعین اردبیل 

آبگرم بش باجیلار

یکی از قدیمی ترین آبگرم های سرعین آبگرم بش باجیلاراست که در قدیم به دره لر سویی معروف بوده است. وجه تسمیه نام آن به علت جوشیدن آبگرم از پنج مظهر در محل چشمه بوده که آن پنج خواهر یا همان بش باجیلار به زبان ترکی نام گرفته است. آب این مجتمع از ۵ دهنه چشمه فوق الذکر و پمپاژ مقداری از آب گاومیش گلی تأمین می شود که آبدهی آنها روی هم رفته ۱۳ لیتر در ثانیه و به صورت دائمی و جوشان است.

دمای آب بش باجیلار در حدود ۳۵ درجه با ظاهری کدر، کمی ترش مزه و کمی بودار است که ترکیب آن از نوع کلر و بیکربنات سدیم و گرم است. از آبگرم بش باجیلارکه به لحاظ گنجایش دومین آبگرم شهر سرعین محسوب می شود و برای درمان بیماری های عمومی و تسکین دردهای عصبی و مفصلی استفاده می شود.

این مجتمع دارای استخر بزرگی به مساحت ۲۸۸ متر مربع با عمق ۱۲۰¬۱۴۰ سانتی متر، تعداد ۶ دوش انفرادی اجباری با دیوارهای کوتاه قوسی شکل۱۶، دوش عمومی در مقابل دوش های انفرادی، سونای خشک و بخار هر کدام یک واحد، ۶ واحد جکوزی در قسمت غربی استخر، خدمات پزشکی و درمانی و پارکینگ به عنوان دومین آبگرم شهر سرعین محسوب می شود.

آبگرم بش باجیلار

جاذبه های گردشگری زیبای اردبیل

دهکده صخره ای باستانی ویند کلخوران

ویند کلخوران دهکده ای سنگی با مجموعه ای از خانه های سنگی منفرد است که اغلب در زیر تپه ای به نام چله خانه قرار دارد که به صورت یک پدیده معماری و باستانی بی نظیر است. این دهکده در حدود پنج کیلومتری جنوب و جنوب غربی سرعین و در نزدیکی جاده اردبیل – نیر قرار گرفته است و خانه های سنگی در قوردی قیه، تپه چله خانه، قره قیه و مسجدیری قرار گرفته اند.

در دو کیلومتری شمال غرب روستای ویند کلخوران، تپه رسوبی بلندی وجود دارد که ضلع جنوبی آن از فرسایش بستر رودخانه بالیخلو به صورت دیوار مرتفعی درآمده است. دخمه سنگی با در ورودی و اتاقک چشمگیر، در ارتفاع تقریبی ۵۰ متر از بستر رودخانه و بر سینه آن کنده شده است که در حاشیه این دخمه حروفی کنده شده که قسمت عمده آن از بین رفته است .

دهکده باستانی ویند کلخوران به دلیل تنوع زیاد خانه های سنگی می تواند از لحاظ تاریخی، باستانی و گردشگری به صورت یکی از کانونهای علمی، تفریحی و گردشگری در آید.

دهکده صخره ای ویند کلخوران

دهکده ویند کلخوران سرعین 

تپه باستانی آناهیتا

تپه باستانی آناهیتا ، در سمت غربی شهر سرعین قرار دارد و با شماره ۱۹۷۶ به ثبت آثار ملی رسیده است . از کاوش های انجام شده در این منطقه اشیا و سفالینه هایی به دست آمده که قدمت آنها به اواخر هزاره دوم و اول قبل از میلاد مسیح بازمی گردد. معبد آناهیتا سال ها محل عبادت و ریاضت مغ ها و موبدان زرتشتی بوده و این معبد و حوالی آن به نام ساری قیه ییلاق، آسایشگاه تابستانی حاکمان ساسانی بوده است.

سال ها معبد آناهیتا به عنوان مسجد استفاده می شده که بنا بر روایات در زیر این تپه و قلعه آن راه های زیرزمینی وجود داشته که خروجی یکی از آنها در محدوده میدان گاومیش گلی شهر سرعین است که اکنون مسدود است.در اوایل دهه ۴۰ به علت ساختن یک منبع آب آشامیدنی روی تپه آناهیتا، بقایای دیوار قلعه و بنای موجود روی تپه از میان رفت.

تپه آناهیتا

تپه باستانی و زیبای آناهیتای سرعین اردبیل

دره گلستان

دره گلستان یا قزل گل لر(آبگیرهای طلایی) یکی از زیباترین دره هایی است که در ۱۹ کیلومتری سرعین قرار دارد. دره گلستان که به آن دره آلوارس هم می گویند از دره های شرقی سبلان است که علاوه بر زیبایی و سرسبزی اش، زیستگاه کبک و قوچ و بز نیز هست.

علت نام گذاری دره گلستان به دلیل وجود چمنزارها و گلزارهای زیادی است که به خاطر وجود چشمه های پرآب و یخچال های طبیعی در این دره به وجود آمده است.

نام دیگر این دره ، دره آبگیرهای طلائی است که به خاطر وسعت آبگیرهایش به این نام شهرت یافته است .

دره گلستان

جاذبه های اردبیل نگین ایران

آبشار ورگه سران

یکی از بکرترین نقاط دیدنی دامنه های سر سبز سبلان آبشار ورگه سران است که در روستایی به همین نام و در شمال سرعین قرار گرفته است.این آبشار در ۵دقیقه ای سرعین قرار دارد و در دره و تنگه طبیعی این روستا چشمه های معروف و پرآب زیادی معروف به قیرخ بولاخ یا چهل چشمه وجود دارد که در اثر برخورد آب آنها با صخره ها آبشاری دیدنی به وجود آمده است.

آبشار ورگه سران

آب های گرم و جوشان اردبیل

روستای آتشگاه

روستایی کهن و تاریخی به نام آتشگاه که به نام آغ مام شهرت دارد در چند کیلومتری شمال سرعین است که به دلیل حضور تپه ی باستانی ومعبد ها و آتشکده در کنار طبیعت سرسبز و بارگاه امامزاده عبدالله، بسیار دیدنی و جذاب است. در این روستای تاریخی آتشگاه ، نشانه هایی از معبد و آتشکده ای کهن وجود دارد که از آن به نام آتشکده ی آذرفریق می گویند که این اثر تاریخی روی تپه ای باستانی قرار دارد که تنها ویرانه هایی بیش از آن باقی نمانده است.

روایات و اسناد متعددی در زمان ساسانیان در مورد این آتشکده وجود دارد و به نظر می رسد که یکی از مراکز مهم و ارزشمند دین زرتشت بوده است. در زیر تپه ها یک غاربه نام کهل لر وجود دارد که با وجود باز بودن برخی از ورودی های آن، کسی به داخل آن نمی رود. اگر به این منطقه رفتید حتما از این مکان ها دیدن کنید.

روستای آتشگاه

روستای آتشگاه سرعین در اردبیل

روستای شایق

روستای شایق در ۷ کیلومتری غربی شهرستان سرعین اردبیل، قرار دارد وعنوان بزرگ ترین روستاهای شهرستان سرعین را به خود اختصاص داده است که می تواند به یکی از جاذبه های گردشگری در این منطقه از کشور تبدیل شود. وجه تسمیه این روستا به (شایق )به دلیل حضور طایفه ای به نام شایقی در این منطقه و در حدود ۲۵۰ سال پیش است.

تماشای طبیعت زیبا و استنشاق آب و هوای مطلوب در این روستای کهن در کنار بازدید از تپه های زال تپه سی و کلک لر تپه سی برای مسافران جالب و هیجان انگیز خواهد بود. برای رسیدن به پیست اسکی آلوارس باید از این روستا ی زیبا عبور کرد ، گردشگران می توانند پس از بازدید ازاین ناحیه ی زیبا، به روستای آلوارس و پیست اسکی نیز مراجعه کنند.

روستای شایق

تصاویری از طبیعت بکر سرعین اردبیل

پیست اسکی آلوارس

پیست اسکی آلوراس در فاصله ۱۲ کیلومتری روستای الوارس و ۲۴ کیلومتری سرعین قرار گرفته است و بزرگ ترین پیست اسکی در ایران است .

ازآنجایی که پیست اسکی آلوراس در ارتفاع ۳۲۰۰ متری از سطح دریا قرار دارد، به سبب بارندگی و برف فراوان در طول پائیز و زمستان و به جهت دیر ذوب شدن برف های این منطقه می تواند در حدود شش الی هشت ماه از سال مورد استفاده قرار گیرد که از این لحاظ در کشور در رتبه اول است.

پیست اسکی آلوارس

پیست اسکی آلوارس سرعین

تأثیرات درمانی آب های سرعین

امروزه با کسب اطلاعات وسیع در زمینه ترکیبات و خصوصیات این آبها و تأثیر بر قسمت های مختلف بدن ، از این آب ها برای درمان امراض استفاده می کنند. اثرات آب های معدنی متفاوت است و بر اساس رده بندی شیمیایی با یکدیگر تفاوت دارند ، تمام آب های معدنی سرعین بیکربناته سدیم هستند که در حالت تعادل اسید و بازی اعضاء و اثرات درمانی قابل توجهند .

آب های معدنی بصورت آشامیدن و استحمام استفاده می شود که در فعالیت دستگاه گوارشی ، کند شدن جریان نبض ، اتساع عروق و ازدیاد ترشحات معدوی قبل از غذا و تخلیه آن بعد از غذا می شود همچنین این آب ها موجب ازدیاد صفرا و خروج آن و بهبود فعالیت کبد می گردد. سهولت در متابولیسم مواد مختلف مانند کلوسیدها ، پروتئید ها ، کلسترول و مسائل گوارشی از دیگر مزایای آب های معدنی است . آب های سرعین دارای مقادیر زیادی آهن هستند که در ازدیاد گلبول های قرمز و میزان هموگلوبین و در درمان کم خونی بسیار مؤثر هستند.

 آب های سرعین

آب های معدنی و درمانی سرعین اردبیل

سوغاتی سرعین

عسل و سرشیر

عسل و سرشیر معروفترین محصول و سوغاتی مناطق اطراف سبلان و به خصوص سرعین می باشد. بهترین نوع عسل در دامنه های پوشیده از سنبل، ریحان،پونه و گون سبلان تولید می شود و به سبب مرغوبیت شهرت بسیاری پیدا کرده است.

داروهای گیاهی

دامنه ها و کوهپایه های حوالی سبلان به لحاظ تنوع گیاهی داند.

گیاهان دارویی

گیاهان دارویی سرعین اردبیل

بهترین فصل سفر به سرعین

بهترین زمان برای رفتن به سرعین و استفاده از آب گرم های مشهور آن اواخر فصل بهار و اوایل تابستان است.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

محدودیت زمانی فراتر رفت. لطفا یک بار دیگر کد امنیتی را کامل کنید.