×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

تابوی ۱۶ ساله چگونه شکست؟

به گزارش پایگاه خبر تحلیلی چشمه لر ، سید مصطفی جمشیدی، فعال رسانه و روزنامه نگار اردبیلی در یادداشتی به چگونگی راهیابی مجدد یکی نمایندگان دور دهم به مجلس یازدهم پس از ۱۶ سال در اردبیل پرداخته است.

۱۶ سال پیش وقتی ولی آذروش و نورالدین پیرموذن، نمایندگان اردبیل در مجلس ششم، پیروزی‌شان در انتخابات مجلس هفتم را جشن می‌گرفتند شاید تصورش را هم نمی‌کردند که قریب به دو دهه طول خواهد کشید تا فرد دیگری بتواند طعم «تکرار نمایندگی» در اردبیل را بچشد. اتفاقی که چند روز پیش بالاخره به وقوع پیوست.

یکی از مهمترین فرضیه‌های انتخابات مجلس در اردبیل، عدم توفیق نمایندگان موجود در تکرار وکالتشان بود. آنچه که در بطن جامعه با اصطلاحاتی همچون «نماینده یک‌بارمصرف» نمود می‌یافت و در سطح خواص به یک «تابو» تبدیل شده بود.

اصطلاح #تابو به دو مفهوم متضاد دلالت دارد؛ از یک سو جذاب و فریبنده است و از سوی دیگر اضطراب‌انگیز و خطرناک! داستان تکرار نمایندگی در اردبیل هم یک تابوی تمام عیار بود؛ چرا که تصور تکرار نمایندگی برای هر نماینده‌ای وسوسه‌انگیز بود و اندیشیدن به نیمه دیگر ماجرا که همان عدم اعتماد مجدد مردم بود، خواب هر وکیلی را آشفته می‌ساخت! اما بعد از چهار دوره، صدیف بدری بالاخره از پس تکرار نمایندگی برآمد تا تابوی ۱۶ ساله درهم بشکند.

با توجه به اهمیت سابقه نمایندگی در ساز و کار مجلس شورای اسلامی، از کسب کرسی‌های کلیدی مجلس گرفته تا تاثیرگذاری بر اتمسفر آن، این تکرار را باید به فال نیک گرفت. تکراری که بیش از همه شاید حاصل اقناع افکار عمومی با ارائه گزارش عملکرد شفاف به موکلان، داشتن ارتباط نزدیک با آنان در طول دوران نمایندگی و ثبات شخصیت در گذر زمان باشد.

سید مصطفی جمشیدی

انتهای پیام/ت

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

محدودیت زمانی فراتر رفت. لطفا یک بار دیگر کد امنیتی را کامل کنید.