×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

بوروکراسی، پاپیچ ساخت کمپ ورزشی سرعین

خبرنگار: محمد مددی/ به گفته تاج در پیش‌فصل لیگ برتر نوزدهم، مجوز برگزاری اردوی خارجی برای تیم‌های فوتبال صادر نخواهد شد و از تیم‌ها خواسته شده است از امکانات داخلی استفاده کنند. اتفاقی که با توجه به زیرساخت‌های کم و نبود کمپ‌های مجهز، ۱۶ تیم لیگ برتری را با مشکلات متعددی مواجه می‌کند.

این مساله تا همین سال گذشته تیم‌های فوتبال کشورما را راهی اکراین، اتریش، ترکیه و ارمنستان برای برگزاری اردوهای تدارکاتی می‌کرد. در این میان اردبیل و شهر سرعین و برخی استان‌های کشورمان دارای چنین ظرفیتی برای حضور چند تیم لیگ برتری هستند و می‌توانند پذیرای فوتبالیست‌های کشورمان در اردوی تدارکاتی آن‌ها باشند و اما وجود برخی نواقص استقبال تیم‌ها از حضور در این استان و دیگر شهر های کشورمان را کم می‌کند.

  • سرعین مقصد تیم‌های داخلی و خارجی

سرعین یکی از مقاصد تیم‌های لیگ برتری است و بنا بر اعلام رئیس فدراسیون فوتبال مبنی بر ممنوعیت برپایی اردوهای خارج از کشور، اجرای طرح کمپ تیم‌های ملی دوباره به سوژه داغ استان تبدیل شده است. اجرای طرح کمپ تیم‌های ملی سرعین به ۶ زمین چمن فوتبال بیش از یک دهه است که جزو مصوبات هیات دولت به شمار می‌رود، حتی «علی دایی»، پیشکسوت فوتبال اردبیلی، نیز برای سرمایه‌گذاری در این طرح اعلام آمادگی کرده بود اما همچنان این طرح که می‌تواند ارزآور نیز باشد در گیرودار بوروکراسی اداری مانده است.

شرایط بلاتکلیف ایجاد کمپ در سرعین در حالی است که در یک دهه گذشته همواره کسانی بوده‌اند که تلاش کردند با نشان دادن ظرفیت‌ها و احداث این کمپ ملی، از خروج ارز از کشور جلوگیری کنند. علی دایی با برگزاری اردوی تدارکاتی تیم‌های ملی و سایپا و دیگر تیم‌هایی که در آن سرمربی بوده است، ظرفیت‌های توریسم ورزشی سرعین را به همگان نشان داده است. اما این ظرفیت داخلی کشورمان همچنان مورد غفلت مسئولان قرار دارد. غفلتی که در چنین شرایطی به نقص و کمبود امکانات هم تبدیل شده است.

  • مشکل نبود زمین فوتبال و کمپ ورزشی

شهر توریستی سرعین با این‌که سومین شهر از نظر برخورداری هتل در کشور است اما هنوز زمین چمنی برای تمرین ندارد. تیم‌های برپاکننده اردوی ورزشی در این شهر با توجه به طی مسافت چند کیلومتری برای تمرین در شهر نیر و اقامت در سرعین انتقادات قابل قبولی را به این شرایط دارند. به همین دلیل ضرورت ایجاد کمپ تیم‌های ملی به شدت احساس می‌شود. احداث این کمپ با توجه به برآورد هزینه‌ها نیازمند بودجه هزار میلیاردتومان  است، هرچند سرمایه‌گذار متقاضی هم دارد اما تاکنون زمینی برای احداث اختصاص داده نشده است؛ البته در سال‌های گذشته زمین چمنی برای تمرین تیم‌های فوتبال در داخل شهر احداث شده بود که این مجموعه مورد رضایت تیم‌های حرفه‌ای از علی دایی به عنوان یکی از سرمربیان لیگ برتری قرار نگرفت.

بنا به اظهارات اعضای شورای اسلامی شهر، امسال شورانشینان سرعین عزم خود را برای احداث زمین چمن استاندارد جزم کرده است. بر این اساس زمینی ۵ هکتاری برای احداث این مجموعه ورزشی در نظر گرفته شده هرچند در همین ابتدای راه باز هم بوروکراسی‌های اداری دامن‌گیر پروژه مهم ورزشی یکی از مهم‌ترین شهرهای گردشگری استان اردبیل شده است.

  • نیاز به عزم مسئولان استانی

عضو شورای اسلامی شهر سرعین در گفت‌وگو با همشهری در این باره اظهار می‌کند: داشتن زمین چمن ورزشی استاندارد و مجموعه ورزشی، حق شهروندان سرعینی است اما تاکنون سرعین از این امکانات محروم بوده است.  «ناصر محمدی» می‌افزاید: در این خصوص یک سال پیش شورای اسلامی شهر و شهرداری با تأیید کارشناسان اداره ورزش و جوانان استان اردبیل و توافق با مالکان زمینی به مساحت ۵ هکتار چسبیده به محدوده خدماتی شهر در نزدیکی کمپ شهرداری در نظر گرفتیم. موضوع به کمیسیون ماده ۵ استان ارجاع داده شد به طوری که ۳۰ درصد سهم مالکان با کاربری مسکونی و۷۰ درصد سهم شهرداری برای احداث مجموعه ورزشی در اختیار ورزش و جوانان قرار گیرد.

محمدی عنوان می‌کند: پس از برگزاری جلسات متعدد، پیگیری‌ها و استعلامات اداری اخیراً در کمیسیون مزبور احداث زمین فوتبال در منطقه مشخص‌شده مورد مخالفت قرار گرفت. وی در مورد مخالفت کمیسیون ماده ۵ عنوان می‌کند: این‌که ما بخواهیم در داخل محدوده شهر زمین چند هکتاری برای اختصاص به زمین ورزشی پیدا کنیم اصلاً امکان‌پذیر نیست و باید در خارج از محدوده شهر این فضا تامین شود که آن هم با مخالفت کمیسیون ماده ۵ مواجه است.  این عضو شورای اسلامی شهر سرعین تاکید می‌کند: احساس می‌شود عزم جدی مسئولان و متولیان استانی برای تسریع و تسهیل و تأمین این فضا وجود ندارد و با وجود این‌که شورای اسلامی شهر و مسئولان شهری و حتی بخش خصوصی آماده است تا این فضا را مهیا کند، عملیاتی شدن این پروژه نیازمند حمایت و اهتمام جدی استان است.

  • طومار اهالی برای حل مشکل

مردم و جوانان سرعین پس از اطلاع از ماجرای بوروکراسی‌های اداری که مانع احداث زمین چمن سرعین شده است، طوماری چندین متری امضا کردند و با تشکیل کمپین مجازی از استاندار اردبیل خواستار صدور مجوز زمین فوتبال در سرعین شدند. «رضا استانی»، رئیس هیات فوتبال شهرستان سرعین، طومار اهالی را به معاون عمرانی استاندار و «صدیف بدری» نماینده این شهرستان و عضو فراکسیون ورزش در مجلس تقدیم کرده است.  استانی درباره مطالبه ورزشی اهالی شهرستان سرعین می‌گوید: برای احداث زمین فوتبال سرعین تمامی شرایط آماده و بخش خصوصی نیز در این رابطه مشتاق سرمایه‌گذاری است. ما درخواست اهالی شهرستان سرعین را به اطلاع مسئولان و نمایندگان رساندیم تا در این زمینه تدبیری اندیشیده شود.

  • نیاز به حضور استاندار در جلسه کمیسیون ماده ۵

عضو فراکسیون ورزش مجلس و نماینده اردبیل، نیر، نمین و سرعین هم با بیان این‌که استاندار اردبیل باید دستور صدور مجوز احداث زمین فوتبال در سرعین را صادر کند، می‌گوید: نیاز است «اکبر بهنامجو» در کمیسیون ماده ۵ حضور داشته باشد تا مساله احداث این زمین فوتبال مطرح و حل شود.   «صدیف بدری» با اشاره به این‌که پیگیر صدور مجوز احداث زمین فوتبال سرعین هستیم، می‌افزاید: بهتر است مسئولان به جای مانع‌تراشی در برابر سرمایه‌گذاران بوروکراسی‌های اداری را حذف کنند و توجه ویژه‌ای به این مشکل سرعین در کمیسیون «ماده ۵» داشته باشند.

موانع پیش ‌روی احداث کمپ تیم‌های ملی و احداث زمین فوتبال در سرعین در حالی مطرح می‌شود که این طرح ورزشی کلاف سردرگم بسیاری از پروژه‌های نیمه‌تمام سرعین را پیچیده‌تر کرده است. مردم انتظار دارند این طرح‌ها به دلیل موقعیت خاص شهرستان و گردشگرپذیر بودن آن از سوی مسئولان به طور ویژه مورد توجه قرار گیرد و موانع پیش روی آن‌ها حذف شود.

  • ۱۰ سال از مصوبه احداث کمپ تیم‌های ملی در سرعین گذشت

طرح کمپ تیم‌های‌ ملی در سرعین در سفر استانی دولت وقت در سال ۸۸ جزو مصوبات هیات دولت در استان اردبیل قرار گرفت. گرچه مطالعات اولیه و مکان‌یابی برای اجرایی شدن این طرح انجام شد، عملیاتی شدن آن پس از گذشت یک دهه هنوز در حد حرف باقی مانده است. شهر توریستی سرعین طی سال‌های اخیر محل برپایی اردوهای تدارکاتی بسیاری از تیم‌های فوتبال کشور بوده است اما با وجود رتبه سوم در امکاناتی از جمله هتل هنوز زمین چمنی در داخل شهر ندارد و برپاکنندگان اردو باید برای برگزاری تمریناتشان به نیر مراجعه کنند.

احداث کمپ تیم‌های ملی در حال حاضر به بودجه و حتی زمین نیازمند است و با توجه به اصل ۴۴ قانون اساسی، دولت باید از تصدیگری دوری کند و به سمت کوچک‌سازی خود و واگذاری امور به بخش خصوصی حرکت کند. با این وصف دولت نمی‌تواند در سرعین کمپ ‌تیم‌های ملی را ایجاد کند و اعتباری هم برای احداث این کمپ ندارد. تامین زمین از سوی مسئولان این شهرستان و تسهیل شرایط برای ورود سرمایه‌گذار ممکن‌ترین راهکار برای به سرانجام رسیدن طرح ورزشی ۱۰ ساله شهر گردشگری اردبیل است که مردم انتظار دارند به زودی محقق شود.

انتهای پیام/

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

محدودیت زمانی فراتر رفت. لطفا یک بار دیگر کد امنیتی را کامل کنید.